Cum ne solidarizăm într-o cultură a dispreţului. Cazul Ponta-ICR
- 28-05-2014
- Nr. 724
-
Gabriel ANDREESCU
- SOCIETATE
- 7 Comentarii
Neadevărurile flagrante ale lui Victor Ponta În luna aprilie, premierul Victor Ponta a refuzat să semneze actul de decorare a fostei conduceri a ICR, motivînd că aceasta s-ar face vinovată de „opinii antiromâneşti, chiar fasciste“ („fascist bătrîn“ a fost eticheta pentru Mircea Mihăieş). Grupul de iniţiativă care, cu puţin timp înainte, pregătise demonstraţia pro-Andrei Pleşu a gestionat solidarizarea cu H.-R. Patapievici şi Mircea Mihăieş. Peste 150 de persoane au protestat împotriva „neadevărurilor flagrante şi calomniilor scandaloase“ şi au semnat apelul care califică ICR din perioada 2005-2012 drept „o instituţie exemplară, dedicată adevăratelor valori ale spiritualităţii din ţară. Cultura română nu ar fi ajuns nicicînd mai bine reprezentată în afara ţării precum în acea perioadă“. Ce ar fi corect în această istorie? Cîteva lucruri sînt evidente: fosta conducere a ICR nu este nici antiromânească, nici fascistă; între 2005-2012, Institutul Cultural Român a funcţionat cu mult mai bine decît Fundaţia condusă de Augustin Buzura şi, de asemenea, mai bine decît ICR în timpul mandatului lui Andrei Marga sau al conducerii actuale. Ca să susţii că Institutul a funcţionat exemplar, ar fi trebuit anterior evaluate, cît de cît obiectiv, politicile culturale ale ICR: consistenţa obiectivelor, impactul, transparenţa şi calitatea procedurilor, raportul cheltuieli-rezultate etc. […]
Oricum l-ai privi, peisajul exuda tristete; demersul moralizator al domnului Andreescu ma intriga lejer, nu stiu daca e tocmai inspirat. Pare greu de crezut ca poti avea simtirea intr-atit de teflonata incit un trecut litigios, in care ai fost ba parte vatamatoare, ba una vatamata, sa o crute, laolata cu echilibrul si limpezimea judecatii . As inclina a crede ca in atari circumstante, ocultind pre-vederea datoriei de rezerva si neimplicare, mai la trap, mai la galop, trecutul cel ajungator din urma poate face dintr-un raisonneur un infundator de cuie. Si-i pacat, cind e vorba de buna gospodarire a solidaritatii.
Dle Andreescu,
Constatati senin – si aprobator?- ca seful guvernului „si-a luat revanşa faţă de fosta echipă a ICR, urmînd o logică vindicativă. Dar nu diferită de furia vindicativă cu care grupul Pleşu-…-& Comp. tulbură …”.
Va intreb: ce are sula cu prefectura?
Pe de alta parte: daca un grup de intelectuali are „pacate” – mai mici sau mai mari – fata de alti intelectuali, acestia din urma chiar trebuie sa cautioneze/aplaude porcariile puterii si a baietilor gidea?
Imi cer anticipat scuze daca am fost un pic prea regretabil de indecent.
un text cu un echilibru necesar în aceste vremuri, imposibil de trecut cu vederea și care iscă, inevitabil, controverse;
dar și mai greu de imaginat cum ar fi apărut aceste rânduri prin anii ’90
aparent se despart și albiile de-a lungul timpului/timpurilor… aparent ?…
dar atunci -chiar și între cunoscuții din ”tabere”adverse- se purta un limbaj sau un mod de adresare mai civizlizat
O Tempora, O mores !
Ce deranjeaza pana la satietate la acesti intelectuali e spiritual de casta, comoditatea intelectuala si superbia prost disimulata. Cartea lui S.A.Matei, desi pasata cu superioritate in categoria luarilor de pozitie generate de frustrare, de aceea doare; fiindca e prea adevarata. In rest sunt f. jalnici. N-au niciodata curajul asumarii individuale a ceva. Asta explica de ce au o fobie pentru adevaratii disidenti… Partea proasta in toata aceasta dramoleta a lor e faptul ca mai sunt bagati in seama. Indiferenta totala ar fi cea mai buna solutie de asanare a spatiului cultural de astfel de reprezentanti. fara recriminari, fara indignari, ci numai uitare….
Salut luciditatea și moderația acestui text. Răul ireparabil comis de către unii intelectuali în postdecembrism a contribuit la degringolada actuală. Discernământul este o valoare superioară solidarității. Altfel, din zoon politikon rămâne doar zoon.
Foarte buna analiza dlui Gabriel Andreescu; apreciez corecta interpretare a violentei verbale tip Plesu,Mihaes, Liiceanu ca si exemplificarile privind prestatiile descalificante ale grupului care cere …solidaritate- legate de cazul A.Marino sau de cel al Presedintelui Constantinescu.
Acesti „privilegiati”- singurii care pot batjocori, pretinzind in schimb adulatie- pe care generos si-o ofera unul altuia- „hranesc” intr-adevar ” cultura „dispretului, confuzioneaza cititorii mai putin instruiti si chiar au ca efect „linsarea”mediatica a personalitatilor cu care nu sint in consens( a se vedea de ex. comentariile la spusele lui Andrei Cornea; el se refera la „mizerabilul Antonescu”(?!?!) intr-un articol recent din rev.22 iar cititorii sai dau friu liber injuriilor, unii spun ca AMP… ar trebui eliminata fizic etc……).
Linsaje mediatice de toate partile,insistente apeluri la solidaritate( tip Tismaneanu), oportunism … un tablou preocupant al vietii culturale romanesti( al unei parti, sa speram…).
Cu stima autorului si „Observatorului”pentru articole de asemenea interes si tinuta intelectuala.
Alina Popescu
dl. Andreescu, ne stim si ne apreciem, dar aici parca vorbiti despre electroni, nicidecum despre oameni. Oamenii au si biografie, identitate, valoare, importanta (ziceti-i cum vreti), nu numai stil. Daca nu e asa, haideti sa va spun ca am citit cartea lui Iaru, Fraier de Bucuresti: intre Iaru si un curvar alcoolic nu sint decit vagi diferente de stil.
Ati tras-o de par, pe cuvint! Pariu ca stiati concluzia inca inainte sa incepeti articolul. Si, la fel, pariu ca ati fi putut scrie si altfel decit sprijinindu-va pe argumentul Iaru.
(sper sa nu ma vad improscat in cheie Ciuvica)