Cuvioasa premodernitate

  • Recomandă articolul
Cred că este legitim să ne întrebăm, cu respectul cuvenit, de ce confesiunea ortodoxă majoritară în România exhibă, cel puţin în raport cu cultele occidentale, trăsături premoderne atît de accentuate: o cultură precară a dialogului, un puternic etnocentrism, o preferinţă ce nu pare descurajată de ierarhii Bisericii, pentru atitudini magic-superstiţioase în faţa icoanelor şi a moaştelor, un cult primitiv al miracolelor şi o pletoră de datini şi obiceiuri împovărătoare.   Cred că răspunsul la această întrebare trebuie să fie complex şi să permită nuanţe. În primul rînd, înţelegerea de sine a Bisericii Ortodoxe şi interpretarea misiunii sale într-o cheie profetică explică, probabil, distanţa şi rezervele sale de principiu faţă de lumea modernă. Spiritul creştin-ortodox nu este – auzim deseori – la fel de „acomodant“ ca acela al confesiunilor occidentale.   Pe de altă parte, contactul cel mai semnificativ al acestei biserici cu „modernitatea“ a avut loc în perioada regimului comunist.   Deşi acesta a privilegiat BOR în raport cu alte culte (evident, în raport cu Biserica Unită sau Greco- Catolică), nu i-a oferit totuşi un teren favorabil pentru a-şi conserva structurile şi influenţa în societate. Statul comunist s-a folosit de doctrina bizantină a „simfoniei“ dintre Biserică şi puterea seculară pentru […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.