De ce nu se prea mai fac filme istorice în România?
- 04-10-2013
- Nr. 693
-
Tinu PÂRVULESCU
- ESEU
- 4 Comentarii
În primăvară am prezentat un festival de film polonez. Aproape toate titlurile înscrise în program, majoritatea produse în ultimii ani, erau istorice. Şi tot majoritatea erau de calitate, narate convingător, cu personaje nuanţate şi filmate la standarde internaţionale. Abordau diverse perioade ale istoriei Poloniei secolului al XX-lea, de la Holocaust şi instalarea comunismului de tip sovietic, pînă la consecinţele colaborării cu Securitatea în epoca post-1989. Reflecţia istorică nu servea prioritar naţionalismului, ci revizitării trecutului şi punerii sale în discuţie. La scurt timp după festival, am petrecut o bună perioadă de timp la Budapesta. Am remarcat că nici vecinii noştri de la apus nu se zgîrcesc să investească banul public în filme istorice. Producţiile lor însă tind să glorifice mai intens trecutul. Aduc pe ecrane personalităţi sportive, Revoluţia de la 1956 şi personaje de manual de istorie, prevestind, poate, alunecarea spre dreapta a culturii lor politice. Urmărind aceste fenomene cinematografice, mi-am pus întrebarea, în anul dispariţiei lui Sergiu Nicolaescu, de ce se produc atît de puţine filme istorice în România, azi. Iar dintre puţinele care ajung pe ecrane, de ce sînt modeste cele mai multe dintre ele. Filmul istoric bine realizat poate cîştiga la fel de bine premii la festivaluri […]
E totusi jenant sa nu reusesti sa pui cuvintele in ordinea logica a limbii romane. Cuvantul „prea” sta acolo ca nuca in perete; joaca probabil roul barnei din ochiul autorului. Ce ne facem cu un astfel de titlu intr-o revista … culturala?
Paranteza se refera evident la premii, nu la festivaluri E adevarat, formularea mea e stangace; scuze deci tuturor cititorilor care nu stiau ca Decernarea Premiilor Oscar nu-i festival 🙂
Articolul conține și naivități/simplicități greu de acceptat din partea unui filmolog, ca de pildă paranteza aceea care sugerează că, pentru dl Pîrvulescu, Oscarurile sînt un festival, sau preluarea necritică a clișeului despre cum Hollywood-ul nu tolerează filmul de autor.
Iata un comentator pe care l-as dori mai prezent in spatiul public/cultural. Mi-l aduc aminte ca prozator in anii 90, il redescopar acum altfel, cu placere.