În secolul al XIX-lea, în congruență cu modernitatea postrevoluționară industrială, epoca a fost a statelor naționale, a statelor subiectivate național împotriva imperiilor ca super-state, aflate dincolo de națiuni și mai presus de acestea. Azi, imperiile revin, dar nu ca state, ci trans-statal sau post-politic – deci cu atît mai abstract. Sau tocmai pentru că imperiile s-au refăcut trans-teritorial revin, azi, statele naționale, inevitabil ca micro-state secesioniste, care se desprind sau se rup.
Nou Ev Mediu? Re-Ev Mediu? R-Ev Mediu? Rêve-Mediu? Evul Mediu ca ré-rêve, ca retro-vis?
Am pus, în paragraful de deschidere al acestor considerații, cîteva accente care mi se par necesare, obligatorii chiar, pentru a încerca să înțelegem ce se întîmplă cu Europa, ce i se întîmplă – dinăuntru, nu din afară – bătrînei și atît de încercatei Europe, mama noastră și tatăl întregii lumi. Vă rog, prin urmare, să acordați puțină atenție termenilor, doar aparent accidental sau naiv strecurați, adăugați, de subiectivare („state subiectivate“) și de abstract (Stat abstract).
Ne-am obișnuit să ne blamăm, facil, comod, acei concetățeni sau contemporani ai noștri care manifestă, politic și social, tendințe regresive (atenție, acest termen reprezintă un nou accent), care, altfel spus, par a-și căuta prezentul și mai ales viitorul în urmă, înapoi, în formule revolute, și asta chiar, de cele mai multe ori, în sens literal: formule politico-sociale depășite nu (doar) prin uzură sau obsolescență istorică, altfel spus, prin moarte istorică „naturală“, ci negate (dărîmate, „ucise“) în mod activ, prin revoluții. Popoarele Europei, sau părți din ce în ce mai reprezentative din ele, ar da, astfel, curs unei revoluții conservatoare, „contra-revoluționînd“ însăși ideea de revoluție care, din politică (însemnînd, adică, ruptură), pare a redeveni pre-modernă și pre-politică, altfel spus, astronomică (reîntoarcere la, revenire la, regăsire a).
Doar în ceea ce privește populismul nu cred că aș avea ce să schimb, ca semnificație. Populismul ar trebui, din contră, generalizat, făcîndu-l, altfel spus, să definească însăși esența politicului (democratic sau nu). Mandatele și scadențele democratice tot mai scurte (grăbite de febrilitatea capitalului) îi fac tot mai mult pe politicienii democrați să sacrifice viitorul pe altarul unui prezent bruscat, deci fals, trucat.
Or, noua turnură conservatoare și regresivă, tradusă prin secesiuni și autonomii, constituie un răspuns, o reacție a popoarelor la abstractizarea Statului, e provocată de senzația de îndepărtare și de depersonalizare a Statului, de fapt, de neputința și de de-responsabilizarea Statului, a statelor. Actualele state naționale, care au constituit soluția de secol al XIX-lea la abstracțiunea, „răceala“ și depărtarea imperiilor, au devenit asemenea acestora: statele naționale sînt percepute ca vechiile imperii cărora le-au luat, revoluționar, locul.
Oamenii, popoarele vor să simtă statele aproape, cît mai aproape. Or, o cale spre apropierea Statului de cetățeni pare a o constitui dimensiunea acestuia. Există, prin urmare, senzația (evident, difuză) că un Stat mai mic poate fi mai apropiat de noi, mai „al nostru“, adică un Stat nu numai mai eficient, ci pur și simplu efectiv: statele naționale au încetat a mai fi (percepute) ca state, ele sînt percepute deja ca niște imperii. Iar popoarele se resubiectivează politic (se re-auto-percep ca popoare, ca subiecți politici), proiectînd să se răzbune pe Stat, și nu fără motiv: statele naționale, adică vechea speranță de apropiere a politicului, au trădat, adică și-au dat demisia în fața monstruosului imperialism. La fel ca în secolul al XIX-lea, tot împotriva ideii de imperiu reacționează și azi popoarele (reconstituindu-se, tocmai, ca popoare), printr-o nouă ajustare (fizico-fantasmatică) a dimensiunilor, a scării politice de reprezentare și delegare, de guvernare.
Încă un pas în ipoteza pe care vreau s-o schițez: (mai mult) din nevoia de Stat, nu (atît) din repulsii etnice reacționează popoarele Europei în mod regresiv, azi. Popoare proiectează să se retragă din corpurile statale actuale în iluzia că, în felul acesta, vor trage statele după ele și pe ele, ca o cămașă. Dar tocmai imperiile sînt cosmopolite. Europenii redevin popoare, se resubiectivează politic ca popoare pur și simplu pentru că vor alt Stat, adică pur și simplu un Stat. Uniunea Europeană reprezintă, înainte de toate, o criză a înseși ideii de Stat. În Europa, în momentul de față, (aproape că) nu mai există, propriu-zis, state. Dar nici imperiu nu e, nu îndrăznește să fie Uniunea Europeană. Și asta pentru simplul motiv că imperiile, urmîndu-și linia imanentă de deteritorializare, au ajuns să se de-politizeze, să devină „post-politice“, ceea ce, obscur, dar precis, este perceput ca o meta-demisie a politicului în fața economicului, adică a capitalului. Și popoarele vor, din nou, să se răzbune pe oamenii politici pentru demisia lor, adică pentru sabordarea Statului, pentru scufundarea și deconstruirea lui „controlată“.
În mare măsură, chestiunile etnice sînt o mască pentru chestiunile sociale, adică o traducere convenabilă pentru politicieni, dat fiind că le mai acordă, ca țintă falsă arătată popoarelor, un scurt răgaz de îmbogățire, să se poată retrage, „secesiona“ onorabil.
Neo-popoarele vor un Stat mai apropiat, vor să facă, dacă s-ar putea, comunitate cu Statul, intimizînd sau măcar re-„umanizînd“ politicul. Însă linia de echivalare Stat mic = Stat apropiat = Stat eficient = Stat autentic (dimensiuni-definire cantitativă-posibilitate de apropriere-schimbare calitativă-redelegare) este și o linie a iluziei și a auto-iluzionării inconștiente.
Chestiunea etnică, adică aceea a relației diferență-identitate, nu dispare însă, ci, la fel ca în psihanaliză, nu e atît refulată, cît deplasată: statele actuale sînt echivalate unor străini. Prin secesiune, Statul devenind mai mic, el poate fi apropiat și apropriat, devenind „de‑al nostru“. Un Stat abstract, dacă nu devenit el însuși un imperiu, dar care și-a dat demisia în fața imperiilor postpolitice, este un Stat străin (și chiar al străinilor, deci in-amic).
De aceea vor oamenii, azi, să se rupă: pentru a trage după ei un Stat pe măsură, mic, apropiat, adică „al lor“. Aceasta este, însă, doar o speranță, reactivarea unei iluzii. Oricum, statele actuale merită răzbunarea noastră, căci ne-au trădat, redevenind (ca) niște imperii.
Pentru cei care cunosc istoria zbuciumat a Spaniei din secolul trecut si nu numai pare surprinzator ca mai sunt unii care doresc sa desmembreze ceea ce s-a facut cu atata truda, dar mai ales cu atatea lupte si cu atat sange omenesc curs pentru realizarea unitatii si democratizarii Spaniei.
Incercarea de a desprinde o parte din trupul acestei tari o poate face doar cineva care, fie nu cunoaste cum s-a realizat cele despre care am amintit, fie vrea sa demonstreze ca e mult mai intelept decat inaintasii sai.
Dar ruperea unei parti din trupul Spaniei poate fi comparat cu o masina cu patru roti caruia acel cineva crede ca aceasta masina poate circula tot atat de bine si cu trei roti. ,Quis Deus vult perdere, dementat” spuneau strarmosii nostri comuni de care unii nu-si aduc aminte sau n-au stiut niciodata. ( Pe cei pe care Dumnezeu vrea sa-i piarda, le i-a mintile.)
Libertate, democrație, pace, bunăstare. Pluralitate, diversitate: DA. Sentimentul de fericire, de mulțumire cu propriul stat e „masurată“ cu indici și publicată în repetate rînduri. Oricare ar fi metoda sau cel care face „statistica“ rezultatele în ultimul timp au cam acealași rezultate. Locuitorii, cetățenii cei mai multumiți cu soarta și cu statul lor sunt: Elveția, Norvegia, Danemarca, Suedia, etc. Cred că nu trebuie multă teorie, nu e greu de ghicit de ce aceste state sunt permanent în fruntea clasamentului „sentimentului de fericire“ (Sentimentul de apartenență scrie A. Pleșu despre Dinkelsbühl, Siebenbürger Sachsentreffen). Amintesc exemplul Elveției: patru limbi oficiale de stat, literaturi în trei limbi, democrație la/de „bază“ și nici un fel de tendințe „secesioniste“. Nici una din etniile Elveției, francezi, italieni, germani, nu face probleme „identitare- etniciste“, nu tinde să se separe de Elveția. Mai trebuie teorie sau e de ajuns „istoria& cultura“ (herbilitatea scrie E. O. Wilson) Elveției de 100 sau 600 de ani?
… „…. Chestiunea etnică, adică aceea a relației diferență-identitate, nu dispare însă, ci, la fel ca în psihanaliză, nu e atît refulată, cît deplasată: statele actuale sînt echivalate unor străini. Prin secesiune, Statul devenind mai mic, el poate fi apropiat și apropriat, devenind „de al nostru“. Un Stat abstract, dacă nu devenit el însuși un imperiu, dar care și-a dat demisia în fața imperiilor postpolitice, este un Stat străin (și chiar al străinilor, deci in-amic).
De aceea vor oamenii, azi, să se rupă: pentru a trage după ei un Stat pe măsură, mic, apropiat, adică „al lor“. Aceasta este, însă, doar o speranță, reactivarea unei iluzii. Oricum, statele actuale merită răzbunarea noastră, căci ne-au trădat, redevenind (ca) niște imperii.
… „…..
Autorul scrie despre întîmplările, conflictele, diferențele „politico- identitare“ de pe continentul nostru. Păreri sau „trenduri“?
Belgia are de la început două limbi oficiale (de fapt trei- limba germană și autonomia regiunii Eupen cu parlament, cu administrație locală în limba germană pentru 70.000 de locuitori, care NU doresc secesiune, NU privesc peste gard la vecinii din est). Walonii și flamanzii se „bat“ politic în sfera publică belgiană de mult timp, dar nu „divorțează“.
In Italia un referendum în regiuni, recent în Veneția și Lombardia, e“legal“, nu face probleme. Politicienii în Italia, Lega Nord etc. (în trecut Südtirol) folosesc aceste chestiuni „identitare“, fac gălăgie un timp și amuțesc din nou. Nimic nou în vest?
Balcanii sunt regiunea care produce mai multă „istorie“ (România atacă Bulgaria 1912, Declarația de război 1916 București) decît poate suporta, spunea Winston Churchill. Mai recent: Macedonia, Kosovo, Bosnia- Hertegovina. Nimic nou în est?
Prezentarea autorului poate fi utilă în problema EX-Yugoslaviei, a anilor 1990-1994, a conflictelor „etnice“ (Srebrenița), a violenței, în momentul cînd 1989 a triumfat libertatea în centrul – estul continentului?
Cred că „Catalunia“ 2017 are de-a face cu istoria Spaniei (Franco, violența împotriva Republicii Spania 1936-1939) în secolul 20, este un „ecou“ politic. UE oferă soluții, oferă (subsidiaritate) posibilitatea ca violența secolului 20, retrasarea granițelor, deportarea locuitorilor (Primul genocid al secolului 20 începe 1915 în Turcia cu alungarea Armenilor, urmează schimbul de populații greci- turci/musulmani) să nu mai umbrească, să deformeze viața locuitorilor Europei în secoul 21. UE văzută ca drumul (Rechtsgemeinschaft, Wertegemeinschaft) spre libertate, democrație, pace, bunăstare, apropierea condiților de trai pretutindeni pentru locuitorii continentului nostru, pentru state, regiuni, orașe? Cred că DA. Spania a fost sprijinită în perioada de tranziție de la regimul dictatorial al lui Franco 1975 înspre democrație de UE (Willy Brandt/SPD l-a ajutat pe Felipe Gonzalez/ Socialistii în problema compromisurilor cu conservatopri/PP la întroducerea democrației în Spania. Ca urmare F. Gonzalez/Socialiștii au acceptat aderarea Spaniei la NATO).
O teorie extremă, regiuni și Republica UE, fără state natțonale, e refuzată de istoricul A. Winkler în Der Spiegel (Robert Menasse/Viena a scris un Roman „ Hauptstadt“ cu această viziune, doamna profesoara Ulrike Guérot cere acest lucru ca „utopie politică“ /…. / .. din Die Zeit: … lehrt als Professorin für Europapolitik an der Universität Krems in Österreich. Im Jahr 2013 hat sie zusammen mit dem Schriftsteller Robert Menasse ein Manifest für die Begründung einer europäischen Republik verfasst. Im Jahr 2016 erschien ihr Buch “Warum Europa eine Republik werden muss! Eine politische Utopie”./ .. / … au prezentat un manifest 2016 „de ce UE trebuie să devină o republică.. cu 60 – 102 regiuni, un senat, fără state naționale etc…..Guérot: Ich bin für eine normative Einheit auf europäischer Ebene und kulturelle Vielfalt auf nationaler. Dazwischen gibt’s die nationale Erzählung./ … / … sunt pentru UE și diversitate culturală la nivel de stat național… ).
Ce ne dorim în UE & Europa? Narațiunea în limba literară maternă va ramîne pentru (bătrîni?) cei cu o singură limbă folosită, cunoscută, bine stăpînită? Credința (națională, religioasă, etnică, politică, etc.) mută munții? Pentru tinerii de azi în era digitală, cu acces la un patrimoniu cultural, artistic, științific universal, cu cunostințe profunde în cîteva limbi, …. jocurile, speculațiile politice par de pe altă planetă?
Eu nu știu alții cum sunt … cînd văd ozana cea lin … …