Deceptia istorica

  • Recomandă articolul
Tensiunea ideala a culturii din care fac parte si artele – una dintre formele fundamentale de expresie ale acesteia – atinge valori inalte atunci cind cultura isi fixeaza un obiectiv si se considera a fi un instrument indispensabil pentru perfectionarea omenirii; atunci insa cind, din cauza unor mari infringeri istorice, cultura este obligata sa se retraga in sine, sa devina initiatica si ermetica, sa-si accentueze caracterul elitar, atunci tensiunea in mod fatal pierde din intensitate. Trebuie, asadar, sa consideram perioade de inalta tensiune acele perioade care au avut ca protagonista o cultura care realiza proiecte de anvergura. Daca am concepe realitatea cu ochii lui Gianbattista Vico, am vedea lumea intr-o continua miscare, trecind prin perioade de magie, fantezie si irationalitate, perioade de violenta, perioade de rece intelepciune, pentru a se reintoarce la punctul de plecare intr-o miscare fara sfirsit si fara scop care, de fapt, lasa omul in acelasi punct din care plecase. Nu trebuie deci sa ne uimeasca faptul ca Vico nu a avut prozeliti in timpul vietii: era epoca in care Pietro Giannone angajase batalia sa impotriva jurisdictiilor si privilegiilor ecleziastice, era epoca – la distanta de citeva decenii – in care Antonio Genovesi incepea cursul sau de […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }