Deliciile Purgatoriului
- 08-10-2010
- Nr. 545
-
Adrian MIHALACHE
- Literatură
- 2 Comentarii
Valery Oişteanu afirmă, cu orice prilej, că, pentru a fi un poet adevărat, trebuie să duci o viaţă interesantă. Stabilitatea spaţială şi rutina temporală, care marchează existenţa omului comun, alungă poezia. Scriitori ca Hemingway sau Conrad au căutat experienţa-limită, adică aventura. Valery Oişteanu nu este un aventurier, ci un explorator. Călătoreşte mult, pînă la marginile lumii, citeşte autori ieşiţi din comun, discută aprins cu oameni neliniştiţi, asemeni lui, caută să atingă, dacă nu să şi pătrundă, toate misterele erotismului, se mişcă dezinvolt în spaţiul artei contemporane, ca un autentic connoisseur, un ingenios autor şi un avizat comentator. Toate aceste experienţe s-au condensat în dense volume de versuri, dintre care cel mai recent este Perks in Purgatory (Privilegiile purgatoriului, traducere românească de Nadia Bronstein, Editura Paralela 45, 2010). Deşi calitatea poeziei sale îi confirmă valabilitatea metodei, Valery Oişteanu ar trebui, totuşi, să fie mai precaut atunci cînd propune, influenţat, probabil, de Kant, stilul lui de viaţă ca regulă generală. Există şi oameni introvertiţi ale căror experienţe, deşi pur interioare, nu sînt mai puţin fertile. Emily Dickinson nu a ieşit din casa ei din Amherst nici măcar pentru a face shopping, cu atît mai puţin pentru a vedea frumuseţile lumii şi ale […]
Valery este un spirit nelinistit, o personalitate floamboianta, trigger happy intr-o lume literara dominata mai mult de stabilitate decat de progress. Este greu sa nu te indragostesti de spiritul sau chiar si atunci cand te ataca cu dezinvoltura. Cu un elan vital dospit pentru avangarda si revolutii, el a gasit o nisa perfecta in dadaism pe care il asaneaza si reinventeaza cu o pasiune plina de contagiune.
Adrian Ionita
plăcut sau neplăcut, Valery Oișteanu este un fenomen, o dovadă că avangarda nu moare și nu se predă, deși data nașterii este cu un secol în urmă. Mereu inventiv, agresiv, antiliric, uneori pornografic, el nu te liniștește și bine face. Păcat, totuși că nu a păstrat și din practica începutului, când scria în românește, se simte o ruptură între cele două continente, despărțite nu numnai de Atlantic.