DIN FOIŞOR. Proza de (ne)obedienţă moldovenească

  • Recomandă articolul
Nu trebuie neapărat să fii istoric literar ca să-ţi dai seama că poezia şi critica literară – spiritul critic însuşi fiind o invenţie moldovenească –, iar nu proza au reprezentat partea tare a literaturii din această regiune a ţării, fie că ne oprim la Prut, fie că trecem dincolo. Rămînem, totuşi, cu Costache Negruzzi, Odobescu, Hogaş şi Creangă din perioada clasică, cărora îi adăugăm pe Sadoveanu şi Constantin Stere, în prima jumătate a secolului trecut. Dacă avem sensibilitate lirică, îl mai punem şi pe Ionel Teodoreanu, iar dacă sîntem îngăduitori nu-l uităm nici pe Cezar Petrescu. Mai putem adăuga nişte memorialişti redutabili pentru ambele perioade şi ne putem aminti că măcar doi critici, Ibrăileanu şi Lovinescu „au ratat“, folosesc expresia în sens călinescian, şi în genul prozei. De altfel, Adela nu e chiar ratată. Din proletcultism, nu rămînem cu nimic, iar din perioada deschiderii dar cu cîteva nume, începînd cu cel al lui George Bălăiţă, autorul, mai ales, al remarcabilului roman Lumea în două zile şi continuînd cu o listă destul de scurtă: Corneliu Ştefanache, Constantin Parascan, Stelian Baboi, iar dacă ne referim strict la momentul debutului, şi Petru Cimpoeşu. Cei care promiteau în vremea tinereţii mele fie au emigrat […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.