DIN FOIŞOR. Stahanovismul, armă de război (II)
- 30-04-2010
- Nr. 522
-
Liviu ANTONESEI
- Rubrici
- 8 Comentarii
Încheiam prima parte a acestui articol cu menţionarea acelei dimensiuni a operei lui Noica axate pe ideomatic, în care acesta părea să facă jocul stadiului final al ideologiei vechiului regim, naţional-comunismului. Să nu ne grăbim cu acuzele! Noica fusese naţionalist, ba chiar unul radical!, pe vremea cînd comunismul autohton era internaţionalist în toate – de la leadership şi chiar membership pînă la ideologia ca atare. Cred că Noica şi-a redescoperit această dimensiune, profitînd el de reorientarea ideologică a regimului, pentru a avea succes la nivelul unui public mai larg. Nu ştiu dacă Noica însuşi mai credea efectiv în virtuţile etnicismului, dar că n-a fost vreodată un adept al democraţiei liberale sînt convins. Privesc, deci, această parte a operei sale ca rezultatul unui „tîrg“ reciproc avantajos, chiar dacă nu s-a semnat un contract efectiv. Poate Noica a crezut că „sacrificiul“ era necesar pentru publicarea operei propriu-zis filozofice. Oricum, acest fapt ne conduce la necesitatea de a radiografia, sumar, relaţiile celor doi cărturari cu regimul comunist. Desigur, contactul cu prima etapă a comunismului românesc a fost unul contondent – restrîngerea treptată a libertăţilor, urmată rapid de procese politice, închisoare şi domiciliu obligatoriu, Marino în Bărăgăn, Noica la Cîmpulung. Aplicarea strategiei a […]
@) Nedeea Burca
…cum oameni care nu sint compelt imbecili nu pot trece peste ceea ce li se pare atac la persoana, desi nu tot timpul este vorba de asa ceva, nu reusesc sa vada ansamblul uneia din cele mai lucide radiografii a Romaniei culturale, si nu doar, care s-au scris vreodata pe aici. Unii oamenii nu doar ca nu reusesc sa-si depaseasca umbra, dar parca nici n-o ating! Asta e!
Stimate domnule Liviu Antonesei, cred că în acest vacarm creat dupa apariţia cărţii lui Adrian Marino, sunteţi una din puţinele voci lucide, care pledează – aşa cum bine spuneaţi – pentru scrupule şi decenţă. Cartea a declanşat o adevărată isterie, am avut câteva discuţii telefonice cu oameni de înalt calibru intelectual, dar care, dat fiind că încercam să mai strecor şi câte-o vorbă bună, au început să ţipe la mine de parcă eu aş fi scris volumul cu pricina… Cred că nevoie de timp. Lucrurile se vor limpezi la un moment dat şi, chiar dacă cei care nu ştiu cum să procedeze mai sistematic şi mai eficient în nobila lor încercare de a lapida un mort, laolaltă cu aceia care văd lucrurile mult mai nuanţat – adică noi toţi! -, vom dispărea, cu argumentele noastre cu tot!, Opera lui Marino va rămâne, după cum va rămâne şi acest volum memorialistic.
Poate că urmaşii noştri vor fi mai puţin încrâncenaţi….
Deocamdată va felicit pentru importanţa şi seriozitatea demersului dvs.!
@) Inima-Rea
Da, si mie mi-ar f iplacut sa fi existat mai multe scrupule si chiar mai multa decenta. Daca nu pentru o opera remarcabila, macar pentru o suferinta pe masura.
Aveau 4 soluţii: să moară, să fugă, să tacă, să accepte.
Ne-ar fi lipsit Noica şi Marino? Dacă da – ce mai chicirez gîlceava!
Dacă nu, „la lada de gunoi a istoriei” cu ei!
Trebuie să ne hotărîm odată să despărţim omul de operă. Să nu comitem psihanaliză – cam cum îşi închipuia G Călinescu c-ar fi inventat, cu „Vieţile” publicate, cînd el era de fapt zolist – în locul criticii culturale.
Cu tot tragismul subliminar Memoriilor sale, mă amuză Marino cînd îşi ia toate precauţiile din lume pentru a-l coborî pe G Călinescu, pentru a-l demasca pe G Ivaşcu.
Mi-ar fi plăcut ca şi detractorii săi, încolonaţi îndărătul Elitei, să aibă măcar tot atîtea scrupule, atacîndu-l.
Nu se referă la textele tale!!! 🙂 Tu ai mers pe o idee, nu pe bârfă de doi bani. Fapta-i oricum consumată: pe linia aceasta, nici în privinţa lui Marino, nici în privinţa lui Noica nu se mai poate face nimic. În cel mai fericit caz, se pot trage învăţături. Dacă nu reuşim asta, povestim discuţii.
De aceea ţi-am şi spus la articolul precedent că ai făcut un pas important: ai trecut dincolo de bârfă, ceea ce nu-i puţin lucru, zic eu.
@) Daca_nu_nu
Cred ca afirmatia cu intelegerea nu se refera la textele mele, cred ca sint cit se poate detasat, aproape tehnic, si intelegator. Mai mulr din pricina recentelor „dezvaluiri”, va trebui sa ma manifest chiar mai intelegator!
Da. Şi unul şi altul, oameni de solidă învăţătură. Prin ştiinţa lor de carte şi aventura asiduă prin care-au dobândit-o se suprapun cumva ”Autodidactului”, aşa cum îl vezi tu – după Sartre – ”Lector absolut”, ”Cititor fără limite”, ”Devorator al Bibliotecii” (”Semnele timpului”, Liternet, p. 112). De aceea, nu este deloc de mirare că ai făcut această paralelă.
Că vor fi făcut sau nu vreun pact, cine o poate şti? Iar dacă a fost aşa, de ce nu s-ar putea găsi un strop de înţelegere? Căci iată ce spune Blaga, în ”Moartea lui Pan”:
”Sunt singur şi sunt plin de scai.
Am stăpânit cândva un cer de stele
şi lumilor
eu le cântam din nai.
Nimicul îşi încoardă struna.
Azi nu străbate-n grota mea
nici un străin,
doar salamandrele pestrite vin
şi câteodată:
Luna.”
(IV, Pan cântă).
”Am stăpânit cândva un cer de stele/Şi lumilor EU le cântam din nai…” Şi acum? Am ajuns să joc cum cântă alţii? Măcar de-ar cânta bine…
Din câte mi-am putut eu da seama, n-aş crede că Marino sau Noica (de Blaga nici nu mai poate fi vorba) au cântat în strună… Că au jucat cum au vrut alţii, asta s-ar putea. Dar de cântat în strună, nu ştiu de ce mă cam îndoiesc…
Om trăi şi om vedea.
@) All
…doar aceste doua episoade la aceasta tema. Acum, dupa „dezvalurile” din EvZ, va trebui sa revin si cu al treilea!