Din nou despre întrebarea: ce a însemnat disidenţa?

  • Recomandă articolul
Cred că înainte de a fi o „restanţă“ (cum, din motive ţinînd probabil de opţiunea pentru o anumită discreţie, a numit-o Gabriel Andreescu într-un articol din numărul 482/ 740 al acestei reviste) disidenţa – atît cea est-europeană în general, cît şi cea românească în particular – este pentru generaţiile actuale o enigmă. Caracterul ei enigmatic, sau mai simplu spus – greu de înţeles, este o consecinţă firească atît a schimbării complete de perspectivă şi de mentalitate, induse de prăbuşirea bruscă a „sistemului“ pe care disidenţa încerca să-l combată, cît şi de o anumită ambiguitate care plutea de la bun început asupra acestei noţiuni. Din punct de vedere istoric, termenul respectiv (provenit din verbul latin dissidere, care înseamnă „a se separa“) a fost în mod tradiţional aplicat pentru a denumi actul de constituire a unei entităţi secundare, desprinse din curentul principal al unei anumite asociaţii religioase sau politice. Era deci vorba de o despărţire colectivă, nu individuală; iar cauza ei erau, pe lîngă eventualele rivalităţi sau ambiţii personale, divergenţele asupra tacticii sau a mijloacelor, nu asupra scopurilor. (A se vedea în istoria politică a Romîniei moderne diversele disidenţe liberale şi conservatoare din „Micul Regat“, apoi cele liberale şi ţărăniste de după […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.