Două caiete şi-un roman
- 21-05-2010
- Nr. 525
-
Daniel CRISTEA-ENACHE
- Literatură
- 2 Comentarii
E posibil să mai existe – după Caravana cinematografică, Marea amărăciune, Trenul de noapte, Adolescent ori Spovedania – prejudecata critică potrivit căreia Ioan Groşan ar fi doar un umorist talentat? E posibil, desigur, pe un evantai de interpretări căzînd alături de text, dar cu aerul că-l soluţionează pe înţelesul bietului cititor. Ioan GROŞAN, Un om din Est, I, Editura Noul Scris Românesc/Tracus Arte, Bucureşti, 2010, 294 p. Înainte de a parcurge mult aşteptatul roman promis de excepţionalul nuvelist, Un om din Est, m-am delectat cu o cronică scrisă în Cultura de Andrei Terian, din care ţîşnea pur şi simplu satisfacţia penalizării unei cărţi ratate. Ioan Groşan fusese văzut într-un ofsaid de cîţiva metri de către arbitrul de tuşă fotbalistică, iar din semnalizările repetate ale colegului meu („totul începe să se năruie“, „suită de epistole marca Nutzi, spaima Constituţii“, citind cartea „rîzi mult şi o uiţi repede“, prozatorul „preferă juisările precoce plăcerilor prelungite“, „dezolant rateu al romancierului“, deznodămînt „de un senzaţionalism forţat“) „ieşea“ un roman jalnic, încropit de către un autor ce nu se mai poate desprinde nicicum de un registru al comicului foiletonistic. De-a dreptul uimitoare această inadecvare critică, o „post-scriere“ a romanului care nu-i sesizează nici arta […]
Nu stiu si nici nu ma intereseaza cine pe cine sustine in critica literara romaneasca actuala. Ceea ce se poate observa insa este efortul vizibil al lui Mihai Iovanel de a muta cronica literara in sfera Literaturwissenschaft-ului. Ilustrativa in acest sens este interventia sa in discutia despre supravietuirea „diavolilor” in mentalul romanesc de la inceputul secolului al XXI-lea. Intre paranteze fie spus: pentru tratarea stiintifica a unei eventuale (presupuse) conversatii intre Sebastian si variatiunile de gandire fascista (sic) puteau fi gasite alte cuvinte-cheie. Distanta fata de critica impresionista si canonizanta a luat si Alex Goldis. Aceasta evolutie poate fi urmarita in cronica sa la Istoria lui Manolescu.
Lucrurile se vad si altfel …
Cum domne?! Cutezi sa atentezi la gloria confectionata cu manusi de box si spirit demolationist de rasfatatul premiilor de critica, dl. Terian? Asta nu se poate, il contrazici astfel si pe Manolescu, il contrariezi si pe Buzura si, mai grav, pe cohorta de tineri critici (Iovanel, Goldis scl.) care vad in el un nou Moise al criticaraiei literare foiletoniste a nou venitilor. Da’ se poaaaate?!…