Epura pentru Gheorghe Craciun

  • Recomandă articolul
Obsedata de imanenta, imagine si senzatie, exhibitionista si democratica, hedonista si pragmatica, postmodernitatea a dezvoltat un adevarat cult al corpului. O intreaga industrie este pusa in slujba celebrarii si optimizarii sale. Dupa „dictatura spiritului“ impusa de institutionalizarea represiva a ascetismului religios sau laic, trupul dezvrajit isi ia – spectaculos si spectacular – revansa. „Cea mai mare nenorocire pentru un spirit este aceea de a avea un trup“, scria Marcel Proust in Timpul regasit. Pentru Gheorghe Craciun, prozator si teoretician al erei corporeiste, trupul este deopotriva obsesie scripturala si instrument de cunoastere. Relatia dintre trup si litera a devenit de mult tema a autorului, atit in ipostaza sa de eseist/teoretician, cit si in cea de practician al literaturii. Ar fi fost probabil de asteptat, pentru unii, ca aceasta obsesie a corporalitatii – de fapt a fiziologicului, a senzorialului si somaticului – sa se traduca intr-o proza asumat „plebee“, „joasa“ si „impudica“. Dimpotriva, proza lui Gheorghe Craciun indica mai curind o paradoxala cerebralizare a corporalului, o foarte sofisticata prelucrare estetica a acestuia si o pudoare intelectuala asumata. Este o proza dificila, impopulara, pindita, ici-colo, de un anume demonstrativism „didactic“ (fapt constientizat si asumat de catre autor), dar strabatuta de un autentic frison […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }