ESEU. Marius JUCAN, Fascinatia fictiunii sau despre retorica elipsei
- 14-11-2000
- Nr. 38
-
Roxana RACARU
- RECENZII
- 0 Comentarii
Marius JUCAN Fascinatia fictiunii sau despre retorica elipsei Editura Dacia, Colectia „Discobolul“, Cluj-Napoca, 1999, 192 p., 25000 lei Exista carti, chiar de teorie literara, care isi mascheaza efortul scrierii printr-o nonsalanta libertate in cadrul domeniului pe care il trateaza, dar sint si altele in care masa de informatii acumulate obliga textul la miscari nefiresti. Cartea universitarului clujean Marius Jucan intra mai curind in a doua categorie. Cuprinzind doua parti (teorie si analiza unor texte), ea arata fara dubii preferinta autorului pentru lucrul cu textul. Eseurile teoretice incheaga cu greutate o imagine de ansamblu: Autorul si strategiile sale, primul capitol, grupeaza cele mai importante idei ale teoreticienilor sau esteticienilor despre intentie auctoriala, scena si reprezentare, ironie, interval, lumi posibile. Frazele isi schimba referentul fara preaviz, aducind alaturi, in aceeasi demonstratie, ideile unor, de exemplu, Margolis, Shusterman, Grice si Austen, Levinson, Hirsch s.a.m.d. Un exemplu: „daca pentru Augustin (conceptul de distentio animi) raporturile temporale duc spre instantaneizare in eternitate, pentru Heidegger acestea sint orientate spre o finalitate reala care apartine Fiintei-spre-moarte. Problema temporalitatii intr-o opera de fictiune apare sub aspectul conjugarii unui timp, al reprezentarii acestuia in intriga actiunii, ceea ce ne trimite la Aristotel pentru a sesiza chestiunea sub unghiul unei […]