Eu – cyborg, tu?…

  • Recomandă articolul
Populeaza imaginarul scrierilor cyberpunk si al culturii cyber (filme, jocuri, benzi desenate). Nu e sigur ca nu exista si printre noi citiva care ar putea fi calificati astfel. De la Star Trek la RoboCop si Terminator, cultura de consum contine numeroase exemplare ale acestui personaj, care ne aduce aminte ca vechile dihotomii ce structurau universul nostru nu mai sint intotdeauna valabile. O privire asupra (pre)istoriei cyborg-ului ne ofera un discurs alternativ, incifrat in termenii tehnologiei, despre corpul uman. Norbert Weiner – o figura marcanta in cibernetica – a identificat o serie de modele ale corpului, generate de istoria diverselor tehnologii care s-au succedat ca semnificative de-a lungul timpului. Cel mai recent, modelul cibernetic urmeaza modelelor produse de mecanismul ceasornicului sau de motorul cu aburi. David Tomas, cel care a analizat periodizarea oferita de Weiner, observa ca primele doua tipare sint unificate prin apartenenta la o „economie a energiei“. Mecanismele de acest gen sint folosite pentru a produce si de aceea pot fi usor integrate intr-o dimensiune strict functionala. Modelul cibernetic este insa unul reproductiv. Metafora corpului care „arde“ energie a fost inlocuita cu aceea a unui sistem capabil sa reproduca semnale. Interactiunea, feed-back-ul, interfata definesc acest model. Tiparul analogiei (omul […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }