„Evreul real“ vs „evreul imaginar“
- 08-10-2002
- Nr. 137
-
Mihai MINDRA
- STUDII CULTURALE
- 0 Comentarii
Andrei OISTEANU Imaginea evreului in cultura romana. Studiu de imagologie in context est-central european Editura Humanitas, Bucuresti, 2001, 472 p., f.p. O stiinta recenta: Imagologia Imagologia, o specialitate comparatista ce a evoluat mai ales in ultimele cinci decade, in special in Franta si Germania, supune gindirea nationala unuia dintre cele mai penetrante studii analitice si sistematice. Se dezvaluie si evidentiaza astfel straturile profunde ale stereotipurilor nationale in diacronie si paradigme sincronice. Apar adesea, in urma unor investigatii riguroase, ca in studiul lui Andrei Oisteanu1 pe care il vom discuta in aceste rinduri, si imageme contrastive ambivalente: evreul destept-evreul smecher-evreul prost/evreul bun vs jidanul rau etc. Pornind de la asemenea intuitii si observatii, se poate incepe, in fine, un studiu al culturii evreiesti romanesti ca rezultanta a stereotipiei etnocentriste autohtone. Pentru a intelege mai limpede importanta unui volum ca Imaginea evreului in cultura romana, in care se dezbate implicit constructul discursiv numit „identitate nationala“, ne vom opri succint asupra elementelor constituve ale imagologiei2. A existat mult timp, in cultura occidentala, un interes accentuat pentru „caracteristicile nationale“. In buna parte, acesta a fost un interes de tip esentialist, pornind de la credinta ca exista intr-adevar in mod obiectiv „natiuni“, precis conturate, distingindu-se […]