Explorări în virtualitatea imediată. Statul-națiune: scurtcircuit
- 25-08-2017
- Nr. 886
-
Flavia DOBRESCU
- Rubrici
- 3 Comentarii
Statul este unul dintre acele concepte pe care le putem analiza la nesfîrșit. Putem să îl definim și răsdefinim pînă cînd ne epuizăm tot spiritul critic. Și totuși, pentru purta o dezbatere, este nevoie să cădem de acord asupra unor trăsături de bază. Mă voi rezuma la cîteva atribute cît mai generale cu putință, încercînd să evit controversele majore. Haideți, așadar, să ne referim la statul-națiune, care vine la pachet cu o limbă, o cultură și o identitate etnică relativ omogenă. Are un teritoriu clar definit și beneficiază de jurisdicția aferentă. Din punct de vedere instituțional, este o formă de reglementare a relațiilor interumane. În mediul digital, nu mai există o corespondență la fel de clară între coordonate spațiale, identități de grup și comportamente individuale. Apariția internetului a contestat unul dintre principiile de bază ale politicii tradiționale. (Avertizare: este un principiu foarte de bază. Atît de elementar, încît nu obișnuim să îl identificăm drept principiu.) Și anume: singularitatea spațiului. Pe vremuri, era mai simplu, mereu te aflai pe teritoriul vreunui stat. Chiar și așa, apăreau nenumărate complicații cînd încercai să trasezi granițe și să stabilești identități. Dar, în linii mari, cam puteai să îți dai seamacine pe teritoriul cui se […]
„Statul” este unul dintre acele concepte pe care
dacă eşti ( ai fi, măcar) CINSTIT nu ai a-l analiza la infinit !
Căci, vorbindu-ni-se de/despre Geografie
fără a pomeni o iotă despre IstoriA şi MEMORIA spaţiului
şi nici fără a sublinia cea mai mică importantă relevanţă a educaţiei şi personalităţii
individuale A
OMULUI-individului-personalităţii spaţiului geografic
eludînd (ne)convenabil Tocmai TIMPUL
şi
una dintre Dramele cele mai fabuloase ale spaţilului „mioritic”
Comunismul şi post-comunismul (recent, vreme de 75 de ani !)
„explorarea” de-aici este Vidă de Conţinut şi de Adevăr
Pitită subtil,
ca la(-n Experimentul) Piteşti !
Aşa E cînd unii se nasc abia ieri într-o formă trunchiat-bolnav-îmbolnăvită de concepte şi adevăruri UCISE cu bună ştiinţă
Punînd Totul la Grămadă unic-statlistic !
Pentru a da sens dinamicilor sociale din mediul digital, este nevoie să contestăm idealul statului-națiune și să acceptăm realități mai complexe.
……………………………………………………………..
Mi se pare o afirmatie extrem de PERICULOASA .
Oricite „imperfectiuni” ar avea statul „natiune” romanesc ( de exemplu) si oricit de „cosmopoliti” ar vrea sa fie ( sau sa devina) unii locuitori NASCUTI si CRESCUTI aici – in Romania – pina la urma viata lor ( la modul cel mai general , dar si cel mai concret) DEPINDE ESENTIAL de „starea” acestui stat ( natiune) .
Chiar in forma pe care autoarea o …contesta . Sau zice ca e „nevoie sa o contestam” ….
Viata de zi de cu zi a milioane de romani „conationali” DEPINDE la modul cel mai direct si concret de factori cum ar fi : gestionarea RESURSELOR ( nationale) ale Romaniei , imperilismul economic strain prezent in Romania , coruptia la virful puterii prin instalarea de TRADATORI ai interesului national – . Decidentii politici „locali” fac viata de zi cu zi a romanului mai buna , sau mai putin buna . Ei cumpara inutile rachete de 2 miliarde $ , in loc sa faca 500 km de AUTOSTRADA cu banii aia – ca sa fiu foarte concret printr-un exemplu.
Si apoi „natiunea” transcede statul . Atasamentul unui individ oarecare fata de Romania ( de ex. ) se bazeaza pe un complex de factori ( obiectivi si subiectivi) care se „intimpla” in perimetrul ACESTUI stat si nu in perimetrul altui stat .
Sigur „pentru a da sens dinamicilor sociale din mediul digital” probabil ca „este nevoie să contestăm idealul statului national”…cm zice autoarea
Problema e PONDEREA si impactul pe care „dinamicile sociale din mediul digital” le are in viata concreta de zi cu zi a adultilor dintr-o tara ( de ex. Romania )
Haideți, așadar, să începem cu modele de state si constituțiile lor (UK nu are așa ceva, parlamentul e suveran). Declararea Independenței SUA și Constituția Americană sunt un început demn de remarcat (pursuit of happiness). Declarația Drepturilor Omului la Paris 1778 e baza conviețuirii noastre în UE și în partea liberă a lumii.
….. „…. Haideți, așadar, să ne referim la statul-națiune, care vine la pachet cu o limbă, o cultură și o identitate etnică relativ omogenă…. „…..
Nimic nu e omogen în populatia SUA. Imperiul britanic nu are „popor” numai subalterni ai reginei Queen Victoria & E. II. Franța e o națiune formată din citoyeni (nimic cu popor omogen).
Constituția din 1923 în Romania Mare impune un stat național „UNITAR (etnic omogen?.. popor omogen ortodox?)”. Consecințele sunt bine cunoscute. Ce e de sărbătorit 2018 la niversarea 100 de ani?
Liberté?
Bucuria de a fi oameni liberi s-a cucerit 1989 cu prețul a sute de vieti omenești (mai puțin prin Declarația de război 1916 București). Dreptul de a trăi liberi e azi starea normală pentru locuitorii tării. Respectarea libertății celorlalți?
Égalité?
Egalitatea în drepturi, fără discriminare (popor omogen ortodox și homosexualii), e numai pe hîrtie? E trăită în realitatea zi de zi de locuitorii țării? Tinerii de azi cu dubla cetățenie au drepturi „egale” în UE28-1?
Fraternité?
Conducătorul nu poate impune „frăția” cu forța (conducătorul I. Antonescu & statul legionar, conducătorul N. C. & Națiunea ceaușistă). Partidul (legionar, naționalcomunist, FSN, PSD, ALDE, etc.) nu poate impune „frăția” cu forța. Statul (național „UNITAR” centralizat) nu poate impune „frăția” cu forța. Cum se ajunge la încredere și solidaritate între locuitorii țării? Cum se ajunge la încredere și solidaritate între cetățenii (autorul merită citit atent) țării?
…. „…. În mediul digital, nu mai există o corespondență la fel de clară între coordonate spațiale, identități de grup și comportamente individuale…. „…..
Nu cred că e ceva nou în era digitală în raport cu conceptul din Declarația de Indepedență SUA 1776 și Declarația Drepturilor Omului la Paris 1778. Servantes s-a inspirat din povestile orale pe piața din Magreb pentru romanul său. Telefonul și telegraful leagă de 100 de ani, de 150 de ani userii instantaneu. Digital prin internet, direct prin satelit & Smartfone, conexiunile s-au înmulțit, participă milioane, miliarde de pămînteni. Ceva nou deci prin cantitate (K. Marx, de la cantitate la calitate?)?
… „…. Pentru a da sens dinamicilor sociale din mediul digital, este nevoie să contestăm idealul statului-națiune și să acceptăm realități mai complexe. O astfel de abordare nu implică dizolvarea sistemului de state. Dar înseamnă să admitem că unitățile politice tradiționale nu mai pot încapsula realitățile erei digitale. Decît să înghesuim tot ce se întîmplă sub conceptul de stat, mai bine explorăm teorii complementare…. „….
Libertate înseamnă de la început acceptarea ,respectarea libertății celorlalți. Libertate înseamăa acceptarea și suportarea „diversității” în oraș, sat, regiune, stat și pe lume.
Nerespectare „diversității” în statul național”UNITAR” centralizat Romania Mare a avut consecințe dezastruoase 1939- 1989 în cei 50 de ani de dictatură autohtonă.
Tinerii în era digitală sunt cei vizati de autor? Ce își doresc tienrii de azi ca locuitori „mobili” mentali, cu reședințe schimbătoare? Promisiunile din 1776 & 1778 sau „popor omogen” într-un stat national „UNITAR” centralizat? Ce se sărbătorește deci 2018 la aniversarea 100 de ani?