FILM. Mar Nero: artificial
VIDEO trailer Mar Nero (Marea Neagră)
- 01-10-2010
- Nr. 544
-
Cristi LUCA
- Arte
- 1 Comentarii
Coproducţia italiano-română,Mar Nero, realizată de Federico Bondi, e un film plin de bune intenţii. Mesajul său e cît se poate de clar: oamenii se pot împrieteni şi ajuta, în ciuda diferenţelor sociale, de etnie sau educaţie. Dar un mesaj generos îmbrăcat într-o formă sărăcăcioasă îşi pierde din intensitate şi poate fi interpretat drept unul facil. Inspirat dintr-un caz real, Mar Nero prezintă experienţa unei tinere românce răbdătoare, Angela (Dorotheea Petre), ce lucrează ca menajeră în Italia. Femeia în vîrstă pe care o îngrijeşte, Gemma (Ilaria Occhini), e capricioasă, iar relaţia dintre cele două e tensionată. Toată această tensiune e construită doar prin conturarea sumară a unor trăsături puternic disjuncte ale protagonistelor, nicidecum printr-un conflict dramaturgic real. Schematic, e prezentată şi comunitatea românilor din Florenţa – ies la iarbă verde pe cîmpuri aflate la marginea oraşului, sînt cam mitocani şi iuţi la mînie (ei), dar pot da dovadă de îngăduinţă sau chiar mărinimie (ele). Problema nu e veridicitatea acestor trăsături sau obiceiuri, ci expunerea lor ca rezultat al unei gîndiri regizorale leneşe, nicidecum al unei interogaţii autentice. Partea de mijloc a filmului, în care prietenia dintre Angela şi Gemma se dezvoltă, e poate cea mai reuşită. Grija şi afecţiunea […]
Filmul oglindeste, asa cum de altfel este prezentat in fragmentul promotional „istoria a mii de romani”. O istorie alcatuita din lucrurile simple si prejudecatile multora din tara gazda. Regizorul, intr-adevar oarecum stangaci (fiind si la primul film de lung metraj si care se inspira din istoria bunicii lui) fiind la inceput de cariera poate fi inteles. De apreciat dorinta acestuia de a reda stari emotionale, simple de altfel, insa si viata fiecaruia dintre noi este alcatuita din lucruri simple, inocente sau banale. Nu este un film hollywoodian, pare mai degraba inspirat ca tehnica din neorealismul italian, care la vremea sa oglindea starea societatii italiene. Filmul este simplu, realizat cu bani putini, insa de efect mai degraba pentru publicul italian caruia ii este si destinat. Regizorul merita aprecierea pentru interesul de a oglindi stari sufletesti si stari de lucruri, alegand o tema destul de profunda pe fond (increderea si prietenia) intr-o lume in care vulgaritatea din cinematografie devine, din pacate, o normalitate.