FILM. Marile bătălii ale unei micuţe industrii
Şase trofee pentru Poliţist, adjectiv
- 01-04-2010
- Nr. 519
-
Ileana BÎRSAN
- Arte
- 2 Comentarii
După nominalizări criticabile, o gală cu destule defecte şi emoţii, distincţiile cele mai importante ale Galei premiilor industriei de film din România, Gala GOPO, au ajuns la Corneliu Porumboiu, pentru, într-adevăr, Cel mai bun film al anului 2009, Poliţist, adjectiv. Dacă pînă în anii din urmă, producţiile româneşti oscilau între piese remarcabile şi rebuturi, în 2009, cinematografia românească arată, în sfîrşit, normal şi echilibrat, cu filme de pe varii paliere estetice şi comerciale. Şi tot aşa s-ar fi cuvenit să arate şi nominalizările ediţiei de anul acesta. Însă, cei aproximativ 400 de votanţi din aşa-numita, inadecvat şi, poate, prea jucăuş, industrie de film nu prea au avut de ales atunci cînd juriul a rînduit nominalizările. Gala Premiilor Gopo, organizată de foarte harnica şi eficienta Asociaţie pentru Promovarea Filmului Românesc, este sprijinită de breasla (mult mai propriu spus) cinematografiei autohtone şi ocrotită de sfîntul CNC; şi se presupune că filmul românesc are şanse să fie cît mai prezent în viaţa culturală din România şi de pretutindeni. Inadvertenţe Totodată, toată lumea se plînge că nu există public autohton pentru filmele româneşti şi că minimul gest cultural, cum este mersul la cinema, este pe ducă. Foarte adevărat şi foarte trist, dar de […]
Independenta financiara in cinematografia romaneasca se traduce, in principal, prin detasarea totala fata de CNC, ceea ce se intampla si in cazul filmului lui Sitaru si in cel al lui Paunescu (asa cum a fost si cazul lui Porumboiu, pentru „A fost sau n-a fost”). De unde a mostenit Paunescu banii si ce face cu ei dincolo de film nu ma intereseaza in momentul in care discut despre premii si valoare estetica. Filmul lui Paunescu, ca si cel al lui Sitaru si al lui Radu Jude, au fost ocolite de premii la aceasta editie, nejustificat. Si, sigur, votul meu a fost pentru Maria Dinulescu.
Citesc cu stupefactie acest articol. Bobby Paunescu a facut un film independent- sa nu uitam de unde a mostenit acesta avere si de ce refuzat sa apara acolo unde ii era locul in ” Kapitalism” a lui Solomon. Monica Birladeanu personaj important in cinematografia de astazi? De ce? Pentru a reusit sa dobandesca banii lui Paunescu si sa apara numai in productii finantate de el. Nu are nicio crtica favorabila in fara de premiul de la obscurul festival din Turcia. In schimb, Maria Dinulescu a luat numeroase premii internationale foarte serioase si criticii elogiative. Daca cineva este nedreptatit ea trebuie sa fie.