FILM. Solutia crizei: restauratie sau refondare (I)

  • Recomandă articolul
„Arta se naste din constringere, traieste din lupta si moare de libertate.“ André Gide A comenta filmul romanesc al anilor ’90 intr-o publicatie internationala de specialitate – si inca de specialitate pentru specialisti, cum e revista MovEast – este, in acest moment, pentru un critic roman, o mare provocare. Atit prin obiectul, cit si prin subiectul ipotezei. Fiindca, intr-o tara in care timp de citiva ani n-a mai aparut nici o revista de cinema, a scrie despre filmul autohton altfel decit asteapta de regula oficialitatea, altfel decit in presa informativa, altceva decit in textele publicitare sau in arhivistica de serviciu inseamna a te plasa in fata unui veritabil handicap. O ipoteza incurajatoare ar fi ca handicapul insusi sa devina obiect de studiu, daca am accepta ca filmul romanesc ca atare este – cum se exprima o eminenta colega in titlul unui articol recent – un Cinema de handicap1. S-ar revolta insa orgoliul cititorului si, prin extensie, al comentatorului roman „tipic“, pentru care obstacolul major, daca nu unicul, e lipsa banilor. Oricum, astfel se incheie practic discutia inca neinceputa. Cit despre cercetatorul strain, tema handicapului e cu atit mai putin atragatoare, el preferind sa ia act de performantele unei cinematografii valide […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }