Filmul noir american – istoria unei idei

  • Recomandă articolul
„Doar ceea ce nu are istorie poate fi definit.“ (Friederich Nietzsche) Probabil ca e mai usor sa recunosti filmul noir decit sa incerci o definitie. Incadrarea lui ca gen, stil, perioada, miscare sau pur si simplu „fenomen“ constituie de multa vreme subiectul unor polemici si dezbateri interminabile. Istoriile standard ii situeaza originile in America. De ce atunci are un nume francez? Americanii si-l revendica, aducind un puternic argument – celebrul film al lui John Huston, The Maltese Falcon (1941). Pe de alta parte, francezii isi revendica si ei intiietatea cu filmul lui Marcel Carne, Le Jour se leve (1939). Mai mult, cei doi francezi care se presupune ca au inventat termenul de film noir se refereau in 1946, in eseuri separate, la un stil international. Dincolo de toate acestea insa, filmul noir este, poate, mai degraba o atitudine culturala ce transcende domeniul cinematografiei si granitele nationale. Termenul a fost inventat in anul 1946 de criticii francezi pentru a desemna un tip special de thriller american care hipnotiza audientele prin imaginile sale tenebroase si atmosfera sumbra. Dupa eliberarea Frantei de sub ocupatie germana in 1944, interdictia anterior impusa de germani asupra importurilor de filme americane a fost ridicata si ecranele franceze […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }