FÎNTÎNA BARTHESIANĂ. Barthes, Camus şi tragedia

  • Recomandă articolul
Cum să legi pe Nietzsche şi tragedia, pe de o parte, spiritul critic şi socialismul, pe de alta, de principiul tăcerii care guvernează opera lui Barthes? Avem strigăte pe de o parte, argumente şi sloganuri pe de alta – şi toate sînt absorbite în vortexul unei lucidităţi care le suspendă pe unele şi pe celelalte. Este epoca nietzscheană a lui Barthes, dar Nietzsche însuşi e un semnificant aici: pe de o parte revoltatul, pe de alta clasicul, romantic şi antiromantic totodată. Deşi freatică, influenţa lui Nietzsche asupra lui Barthes nu trebuie ocultată. Cu toate că alţii sînt autorii invocaţi în interviuri ca maeştri de gîndire (Sartre la început, apoi Saussure, Marx, Lévi-Strauss, Lacan), Nietzsche nu face parte dintr-o etapă a operei barthesiene – el e mereu acolo, paradoxul în persoană, modelul absolut al antimodernului, mistic şi decon – strucţionist totodată, filolog şi pre-suprarealist. În ultima biografie consacrată lui Barthes, Marie Gil (1.) nu menţionează numele germanului, dar aminteşte momentul mijlocului anilor 1940, cînd Barthes avea o relaţie specială cu teatrul şi mai ales cu tragedia. În primul text publicat în Oeuvres complètes, „Cultură şi tragedie“, Barthes face o analogie (el, intelectualul „analogic“) între tragedie – nobilă – şi dramă, –vulgară. […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.