FÎNTÎNA BARTHESIANĂ. Barthes, Camus şi tragedia
- 23-08-2013
- Nr. 687
-
Alexandru MATEI
- Rubrici
- 1 Comentarii
Cum să legi pe Nietzsche şi tragedia, pe de o parte, spiritul critic şi socialismul, pe de alta, de principiul tăcerii care guvernează opera lui Barthes? Avem strigăte pe de o parte, argumente şi sloganuri pe de alta – şi toate sînt absorbite în vortexul unei lucidităţi care le suspendă pe unele şi pe celelalte. Este epoca nietzscheană a lui Barthes, dar Nietzsche însuşi e un semnificant aici: pe de o parte revoltatul, pe de alta clasicul, romantic şi antiromantic totodată. Deşi freatică, influenţa lui Nietzsche asupra lui Barthes nu trebuie ocultată. Cu toate că alţii sînt autorii invocaţi în interviuri ca maeştri de gîndire (Sartre la început, apoi Saussure, Marx, Lévi-Strauss, Lacan), Nietzsche nu face parte dintr-o etapă a operei barthesiene – el e mereu acolo, paradoxul în persoană, modelul absolut al antimodernului, mistic şi decon – strucţionist totodată, filolog şi pre-suprarealist. În ultima biografie consacrată lui Barthes, Marie Gil (1.) nu menţionează numele germanului, dar aminteşte momentul mijlocului anilor 1940, cînd Barthes avea o relaţie specială cu teatrul şi mai ales cu tragedia. În primul text publicat în Oeuvres complètes, „Cultură şi tragedie“, Barthes face o analogie (el, intelectualul „analogic“) între tragedie – nobilă – şi dramă, –vulgară. […]
Trairea subiectiva- subiectivitatea trainda nu poate fi tragica? Doar momentul in care subiectul-subiectivitatea devine obiect (perceptia subiectivitatii ca obiect) avem premisa tragicului? Dar trairea subiectiva (subiectul vietuind) face sa gliseze in fiece moment multitudini de subiectivitati (inclusiv cea a a sa proprie) catre obiect-ualitate . ADNul tragicului e in subiect/subiectivitate , caci ace(a)sta e originea oricarui proces de obiectivizare/obiect-ualizare . Un poncif obsolescent, desigur.
Strainul e un roman tezist inca din titlu (retorica-semantica incipitului prim); prodigioasa diversitate polisemica a termenului e construita inclusiv pe considerente morale, ba, si mai avan, daca luam in linie de mira si subtonul alienant al notiunii de étranger (à lui-même; alienarea, ca minus identitate, e si minus morala) . Asisderea, a spune ca (in Ciuma)
“tragedia avortează fără încetare, pentru că în cauză este o morală, nu o metafizică“ poate fi nici mai mult nici mai putin decit du baratin barthésien. Antigona e mai putin tragica tocmai pentru ca demersul ei e unul moral opus unei alte morale? Ce-i drept, la vechii elini, ca si la crestini, morala e cu miza metafizica (transcendenta) . Chiar daca nu e ceva spectaculos, inca se poate sustine ca , relativ la Ciuma, atit la emisie cit si la receptie, exista subtextul alegoriei, implicit accentuind tenta morala si un consistent metatext moral/izant (Puiul lui B.V., o tragedie?)
Madame Bovary, nu e, en creux, altceva decit o antimorala burgheza livresc concoctata de un burghez .