FÎNTÎNA BARTHESIANĂ. Etica blegului: de ce să te ascunzi în spatele urechilor

  • Recomandă articolul
Blegul este, la o căutare superficială, un cuvînt de origine sîrbă, care vrea să spună cu urechi clăpăuge. Hai să batem cîmpii un pic. Cu urechile clăpăuge, adică lăsate, adică cu simţurile tocite. Dacă pavilioanele urechilor noastre prind undele prin care ne legăm de lume, atunci urechile clăpăuge aduc un paradox: deşi mari, urechile devin inutile. Devin, cumva, dezadaptative. Dacă ele nu mai pot capta bine sunete, măcar să fi fost mici. Dar nu, ele sînt şi mari, şi lăsate: carevasăzică, ele prind ceva, dar nu ceva ce se află în afară, ceea ce „se aude“, ci percep cumva dinăuntru, într-un fel care poate că demite semnificaţia comună a lui „a auzi“: ceva ce nu e zgomot, ceva ce – acum intrăm în sîmburele deopotrivă intelectual şi afectiv al lui Barthes – nu poate fi pus în cuvinte. „Pleci în China blindat cu o mulţime de întrebări presante şi, se pare, naturale: cum o fi, acolo, cu sexualitatea, cu femeia, cu familia, cu moralitatea? Ce-o fi acolo cu ştiinţele umane, cu lingvistica, cu psihiatria? Scuturăm copacul cunoaşterii pentru ca răspunsul să cadă şi să ne putem întoarce cu desaga plină de principala noastră hrană intelectuală: un secret descifrat. Dar nu […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.