FÎNTÎNA BARTHESIANĂ. Retorică şi istorie. Celule textuale, celule textile
- 08-08-2013
- Nr. 685
-
Alexandru MATEI
- Rubrici
- 1 Comentarii
La un nivel mai puţin profund şi mai puţin general, există o ruptură între Lanson şi Barthes, care nu priveşte neapărat canonul literar şi retoric pe care fiecare dintre cei doi îl propun. În mod evident, despre canonul literar se vorbeşte mult; de – spre cel retoric, mai puţin. Canonul literar ocultează problema limbajului, astăzi predominantă (poate de aceea nu avem bătălii canonice care ţin de istoria literaturii în Franţa, ci lupte canonice a căror miză este retorică). În 1964-1965, Roland Barthes începe să predea la École Pratique des Hautes Études din Paris un seminar de retorică. Negăsind o „panoramă“ a retoricii clasice disponibilă în limba franceză (iată avantajul de a nu citi în limbi străine!), Barthes se vede nevoit să-şi elaboreze propria „propedeutică pesonală“ în materie, făcînd nu atît o istorie a retoricii, cît o nouă retorică a vechii retorici sau, dacă vreţi, o „mitologie“ a retoricii. Lévi-Strauss (inspiraţie metodologică), Lacan (inspiraţie hermeneutică) şi Marx (inspiraţie istorică) străbat rîndurile introducerii, din care cităm: „La originea – sau la orizontul – acestui seminar, ca întotdeauna, era textul modern, adică: textul care nu există încă. O cale de a aborda acest text nou este să ştii pornind de la ce şi […]
Ca scriptor (in fabula sau in historia…), écrivain, écrivant, teoretician (asadar, retor), Barthes isi datora siesi evaluarea pe cont propriu a notiunii de ars bene dicendi. Asta cu atit mai mult cu cit, departe de a fi o pilotetratomie quíntupla gratuita si prafuita, oricarui ochi atent ii era limpede ca retorica, veche si noua, era, aidoma Partidului, in toate… instantele literare (auctoriala, textuala , hermenéutica) refuzind a fi doar retetar, antologie prescriptiva, metodologie. Ascultind opere, ori macar indemnuri, verdiene , (“tornate all’antico, sara un progresso “…) la antici s-a intors Barthes: expresivitatea barthesiana nu e fara largi ecouri platoniciene, e locuita de un soi de baroc oarecum temator de transparenta ostentativa, le grand jour nu-i e propicios (Soleil, soleil !… Faute éclatante ! … Tu gardes le coeur de connaître…) si, chiard daca, surprinzator ori nu, se ancoreaza adesea intr-o signaletica aristotelician-dialectica, ea ramine anistorica, inscrisa intr-un timp, cum altfel, al mitologiilor . Sigur, text si textila, dar si textura, altminterea, cit de eficace e o retorica ce nu angajeaza gustul (cel artistic inclusiv) si pipaitul ( cel transcendent , ca-n psaltirea argheziana)…