„Forma finală a operei este o surpriză şi pentru autorul însuşi“. Interviu cu Henry MAVRODIN
- 17-10-2014
- Nr. 744
-
Ovidiu ŞIMONCA
- Interviu
- 2 Comentarii
De curînd, artistul Henry Mavrodin a scos, la Editura Paideia, un nou album, intitulat simplu: Mavrodin. Este un album care sparge cronologia, deoarece, cum se spune în micul ghid prevenitor, „alăturarea unei opere tîrzii de un desen timpuriu sau de o veche fotografie confirmă, în fapt, prin exchivalenţă, coerenţa cu prezentul a primelor intuiţii legate de for – mă“. Mi-a plăcut şi ideea că nu există punct în opera de artă, că finitudinea este exclusă şi că opera de artă poate fi oricînd în continuă prefacere: „Lucrurile, inclusiv opera de artă, nu au avut niciodată un viitor, pentru că nu l-au aşteptat; ele locuiesc într-un veşnic prezent creat de substanţa propriei lor existenţe. Fiind sursa certificării tuturor perspectivelor posibile, încercăm să le asigurăm lucrurilor un viitor, modificîndule mereu linia de orizont, în speranţa că acestea ne vor urma în perspectiva proiectelor noastre“. Albumul nu are, în cuprinsul său, vreun fragment sau vreun text întreg aparţinîndu-i unui critic de artă; textele sînt doar ale lui Henry Mavrodin: „Analogii“, „Obsesii“, „Eseuri“, „Scrisori către Maestru“. Am încercat, fie verbal, fie în scris, să dialogăm pe marginea acestui album, cu întrebări, unele mai simple sau naive, altele pretins complicate. Deşi, cum scrie Henry Mavrodin, […]
Ca sa ne facem un promo: dl Florin Colonas pregateste pentru revista noastra un articol despre „Cumintenia pamantului”, care sa prezinte atit situatia restaurarilor, cit si un punct de vedere in privinta evaluarii de 20 de milioane de euro.
Probabil ca articolul va fi publicat saptamina viitoare.
Sper sa revina si dl Mavrodin cu mai multe detalii.
Imi aduc aminte de suprarealistul altoit cu Baba din anii 68-70, inainte de Italia, dintr-o expozitie la celebra „Apolo” de la parterul-coltz al hotelului Continental. Acum am aflat ca pictorul a expertizat Cumintenia lui Brancusi. Ma rog, oricine isi poate da cu parerea despre orice. Dar sunt si afirmatii stranii: MNAR ar fi „mutilat” sculptura, dar unde sunt urmele? Doar o mica urma de dalta „scapata” incontestabil de Brancusi pe spatele statuii. Spartura la un picior? Nu se vede nimic clar, fisuri se pot „ghici” nu numai pe laba piciorului stang. „Ocultata” printr-un soclu „impropriu”? Nu-i place dlui Mavrodin soclul? De gustibus….De unde si pana unde sculptura „ocultata”? Chestia cu sfredelita cu burghiul electric e cea mai curioasa. A demontat dl Mavrodin statuia ca sa vada cum a fost fixata „baioneta”? A desfacut si baioneta? Cine l-a autorizat in acest sens? Cum a dedus din orificiul de fixare ca a fost folosit un burghiu „electric”?
Ciudata este si evaluarea la 20 milioane de euro. Daca licitatia ar fi facut-o Christie’s la New York, oras atat de legat de Brancusi, in splendidul sediu de langa centrul Rockfeller din Manhattan, da, s-ar putea sa se atinga acest pretz. Dar cum sculptura NU POATE PARASI ROMANIA, pretul obtinut aici de – vad in text – cunoscutii dlui Mavrodin de la controversata (chiar de dl Mavrodin) casa Artmark ar fi de cateva ori mai mic, tocmai pentru ca sculptura nu poate fi „exportata”. Ar fi interesant si de interes public ca sa nu zic national daca, Ovidiu Simonca, l-ati ruga pe dl Mavrodin sa dea mai multe detalii despre expertiza domniei sale.