Forţa vulnerabilităţii

  • Recomandă articolul
Timp de 40 de ani, cîţi au trecut de la debutul ei editorial cu Sînge albastru (1969) pînă la cel mai recent volum apărut acum cîteva luni,Angela Marinescu a reuşit performanţa de a-şi conserva intensitatea şi prospeţimea vizionară, dincolo de fireasca deplasare dinspre abstracţionismul înalt al începuturilor către biografismul psihedelic al volumelor de după Blindajul final (1981). Mai mult: (neo)expresionismul visceral şi apocaliptic al poetei maudite – printre cele mai puternice personalităţi din lirica românească a ultimelor decenii – a devenit un model asumat cu rezultate variabile de către cele mai noi promoţii. Cei care s-au grăbit, în numele contingenţei „burgheze“ a postmodernismului, să cînte prohodul acestui tip de lirism, declarîndu-l desuet şi ignorîndu-i energia „bazală“, capabilă oricînd de regenerare, s-au înşelat.   Angela MARINESCU, Probleme personale, Editura Cartea Românească, Bucureşti, 2009, 72 p.   Dar Angela Marinescu şi-a făcut şi o faimă de poetă controversată, căci existenţialismul său radical, de o fervoare aproape mistică, a fost tot timpul însoţit de o inegalitate proprie poeticităţii centrate pe expresie. O inegalitate care – trebuie imediat adăugat – nu afectează însă nici valoarea de ansamblu, nici autenticitatea incontestabilă a poeziei sale. Poate pentru a-i marca mai bine diferenţa de nivel faţă de […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.