Gulagul generalizat
- 02-02-2006
- Nr. 306
-
Diana FLOREA
- STUDII CULTURALE
- 0 Comentarii
Ruxandra CESEREANU Gulagul in constiinta romaneasca. Memorialistica si literatura inchisorilor si lagarelor comuniste Editia a II-a revazuta si adaugita, Editura Polirom, Iasi, 2005, 410 p. Destabilizind notiunea de om cu tot ce-i este aferent, fenomenele istorice aberante submineaza inclusiv resursele cuvintului, care in fata ororii par insuficiente si inadecvate. Astfel, dincolo de contributia la memoria colectiva, orice discurs despre Gulag, ca si despre Holocaust, este remarcabil prin simplul fapt ca mai reuseste sa se articuleze ca naratiune. Dar pentru ca tacerea este inadmisibila din punct de vedere etic, efortul recuperator al povestirii va trebui sa depaseasca, in punctul sau critic, problema integrarii in istoria umanuluia ceva ce pina atunci nu intra in notiunea de om. Inumanul devine din exceptie si limita exterioara, un punct zero, centrul care defineste insasi structura istoriei. Insa daca, pe de o parte, cartile despre Gulag si Holocaust descompun chipul omului, reprezentind semnale de alarma ce deconspira monstrul-calau ca potential al fiecaruia, pe de alta parte, il si recompun, prin memoria victimelor intre care „nu mai exista eroi si sfinti, ci oameni, dar aceasta modificare innobileaza chiar conceptul de om“. De aceea, studiile despre Gulag sau Holocaust ajung inevitabil sa trateze nu numai despre un spatiu […]