HOMO (QUASI) NOVUS. Simtul limbii, patosul formulelor, ideologii si chipuri surizatoare

  • Recomandă articolul
„Cine esti? Sint ceea ce pot. Imaginatia poate sa-si depaseasca principiul si sa devina intr-atit de precisa, incit sa prefaca un povirnis in hau, o usurinta in studiu sirguincios, o lumina in umbre, o posibilitate in imposibilitate etc. Adevarul are nevoie de minciuna – caci… cum, oare, ar putea fi definit in absenta contrastului?“ Cind Valéry scrie aceste rinduri in Homo quasi novus, situarea (paradigmatica) impotriva istoriei nu aparea (inca) drept o evidenta etica, nici ca simptomul a ceea ce nu trebuie sa devii. Intre timp, omul modern a invatat cum poate fi industrializata ura (si cea de clasa, si cea de rasa), intrind brutal si apodictic sub semnul unei omogenitati, care a recuperat in chip tragic istoria si a facut din individ legatarul fortat al ideologiilor. Dar a se impotrivi, prin diferentiere, istoriei nu implica intotdeauna anularea legaturilor cu aceasta. Exista o forma specifica de incongruitate a individului modern, care se datoreaza incompatibilitatii dintre ordinea prescrisa de o ideologie si specificitatea experientei omenesti. Cu alte cuvinte, victoria ideologiei duce inevitabil la abolirea potentialului de individualizare. Incorporarea indivizilor intr-o fiinta colectiva, reductia abisala a multiplului in unu sint, asadar, inseparabile de totalitarism. Exista, insa, si denuntari care se pierd in […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }