I.L.Caragiale si Legea Cinematografiei
- 01-01-2003
- Nr. 149-150
-
Observator Cultural
- Informaţii
- 0 Comentarii
In ultima luna (decembrie 2002), „Anul Caragiale“ a fost marcat si cinematografic, prin lansarea in doua versiuni a unui documentar despre exilul de sapte ani al scriitorului, la Berlin. O ingenioasa investigare a locurilor si textelor de referinta: Franzela exilului de Alexandru Solomon (regia, scenariul, imaginea), produs de Fundatia Arte Vizuale („institutie non-profit, apolitica si independenta“, cum se precizeaza in pliantul distribuit de producatorul executiv Vivi Dragan Vasile, in suita a numeroase si de rasunet initiative culturale). Dar o lansare in vitro, la sediul CNC, fara sa se stie care vor fi caile si conditiile accesului la public al celor doua variante: 10 minute (film) si 26 de minute (video). In schimb, momentul a prilejuit revelatoare interventii ale invitatilor la proiectie si la discutie, privind insasi bariera reprezentata de vechiul sistem de normare a dimensiunii/duratei scurt-metrajelor. O lucrare care, in cazul unei formule unice de 30-40 de minute, ar fi interesat canale tv precum Discovery, Arte, Cultural, a fost pusa de legiuitorii-finantatori de la CNC in patul procustian al fostelor „completari“ din programul stass al cinematografelor, cum a remarcat regizorul Stere Gulea – in timp ce vicepresedintele CNC, Constantin Vaeni, a tinut sa se disocieze public de prevederile in materie […]