Iluziile revizionismului est-etic (III)
- 10-09-2010
- Nr. 541
-
Paul CERNAT
- Actualitate
- 3 Comentarii
Înainte de a reveni, după această amplă paranteză, la uneltele de cronicar literar, cîteva consideraţii despre „revizionismul est-etic“ se impun, cred, ca o addenda la cele scrise în episoadele anterioare. Nu trebuie să-l citeşti pe Derrida pentru a observa că, atunci cînd te opui programatic şi vehement unui Sistem, unei ideologii sau unei concepţii dominante, rişti să interiorizezi pe dos „schema“ mentală pe care o conteşti. În cazul de faţă – reducţionismul maniheist, inchizitorial, orwellian, fie el şi într-o variantă soft… Or, anormalitatea vieţii literare sub comunism a avut drept corespondent o anormalitate de sens contrar a atitudinii critice (şi, adeseori, a literaturii) din exilul anticomunist, printr-o legătură cvasi ombilicală. Intoxicarea cu maniheism şi logică de front a fost comună ambelor părţi angrenate în acest „război rece“ al politicii şi literaturii. Astăzi, aş spune că principala „vină“ a celor angrenaţi în el a fost de a avea o viziune prea politizată asupra literaturii şi o viziune prea bovaric „literară“ asupra politicului/societăţii. Pierderi şi cîştiguri literare în „Siberia spiritului“ Fapt este că „logica de front“ s-a transformat după 1989 într-o logică de bantustan, potrivit căreia „gruparea X“, „criticul Y“, „scriitorul Z“ deveneau, indiferent dinspre care parte a baricadelor priveai, „nefrecventabili“, ba […]
Exact autonomismul face sistemismul.
Cu voia dv., voi reangaja tema în rubrica Udigma din Argeş.
Cele bune să se-adune.
Nu pledez pentru o „cale de mijoc”, nu asta inteleg prin discernamant si prin separarea „fina” a planurilor.
Reintervin, dle. Paul Cernat, nu pentru a vă sâcăi, nici pentru a schimba idei de dragul dialogului, ci, sperând în deschiderea dv., pentru a adânci perspectiva, socotind, (cum aproape că demonstraţi prin remarca – pentru care vă felicit – maniheismului polemist est-vest-eticist), c-ar fi suficientă spiritului critic doar o alternanţă a parti-pris-ului dualist pentru a intui că trebuie, într-o primă fază, să gândească altfel, măcar trialist, raţionalist, ncidecum să persevereze în căutarea „tăieturii fine”, a căii de mijloc. Cum saltul este de mentalitate, cum compoziţia este scheletul unei mentalităţi, cum maniheismul încă viu este intransigent diversităţii mentalităţilor, justificabilă pare insuficienţa trans-critică, deoarece critică de compoziţie, critică a câmpurilor criticii vrea să fie demersul dv., nu şi scuzabilă. Dacă, la noi, perspectiva eventualizării alternativelor la mentalitatea maniheică oficială era politic de neconceput, critica de compoziţie găsea toate condiţiile pentru ca „dincolo” să se dezvolte, cu atât mai mult cu cât, spre deosebire de cel literar, discursul critic nu se adresează ctitorului programat alegoric-parabolic-dualist, ci raţionalistului trialist şi ultraminorităţii relativiste. Siberia românească s-a-ntins şi-n exil.
Discutabilă, autonomia esteticului! Postulată axiomatic, autonomia valorilor etic-logic-estetic presupune, pentru fiecare, absolutul….
Să continui?