Ultimele evoluţii din educaţie au inflamat deja spiritele. Episodul ignobil de la Liceul „Tudor Vianu“ a turnat gaz peste un foc deja bine pornit. Presa rumegă la nesfîrşit idei de-a gata, scrie întruna despre ceea ce nu cunoaşte, despre elite, despre „antrenori de genii“ (mă mir că un profesor ca dl Colceag acceptă un asemenea titlu stupid) şi alte bazaconii. Toţi îşi dau cu părerea pentru că toţi au o părere fermă – în calitate de foşti elevi sau de părinţi.
Axioma pe care nimeni n-o mai pune în discuţie este nevoia de schimbare. A ce? Asta nu e clar. Ministrul a numit o comisie cam amestecată, din care nu ştiu în ce calitate fac parte Ştefan Vlaston (un politician excesiv de vocal, priceput în toate) şi, oroare!, Alexandru Mironov, comisie care trebuia să propună noi planuri-cadru pentru gimnaziu. Cum bine a observat dna Oana Moraru, membră a comisiei, iar s-a pus căruţa înaintea boilor: se croiesc planuri-cadru înainte de a şti bine ce profil am vrea să aibă absolvenţii de gimnaziu, ce am vrea să ştie ei (nu altfel stau lucrurile în privinţa liceului). Mă întreb însă de ce nu a făcut domnia sa această remarcă înainte de a accepta să intre în comisia care avea, totuşi, o misiune clară.
Vîntul schimbării este de neoprit. Începînd cu academicianul Solomon Marcus, neobosit, toată lumea pare convinsă că elevii, de gimnaziu şi de liceu deopotrivă, sînt supraîncărcaţi, învaţă prea mult, iar şcoala îi agresează şi, deci, programul trebuie redus. Cum? În varii feluri, tăind ore, de exemplu, sau comasînd discipline – aici, principiul interdisciplinarităţii, al necesităţii observării legăturilor dintre diferitele ştiinţe fiind un alibi perfect. Ce se poate tăia? Ceea ce e inutil, fireşte. Cum ştim că e inutilă o disciplină? Simplu, pentru că nu ne-a folosit mie şi copiilor (prietenilor) mei. Puţini par să-şi dea seama că şcoala trebuie să pregătească absolvenţi pentru un timp pe care nu-l putem aproxima acum, un timp în care meseriile de azi poate nu vor mai exista, în care vor apărea alte meserii, necunoscute nouă.
Mărturisesc că nu înţeleg această frenezie a schimbării. Nu pricep de ce modelul de acum 50 de ani, conform căruia şcoala trebuie să ofere cunoştinţe – multe şi temeinice – n-ar mai fi valabil. De ce, pe vremea aceea, un absolvent bine pregătit, cu o mulţime de cunoştinţe bine însuşite, despre care nu ştia – nu putea şti – care-i vor fi direct folositoare în viitoarea carieră, avea o probabilitate mare de succes, iar acum – nu. Cum se face că au ajuns balast cunoştinţele temeinice? Nu pricep.
Nu doar că nu pricep, dar mă tem că jindul ăsta iresponsabil, după o şcoală mai uşoară, mai plăcută, mai la îndemînă, cu multe discipline opţionale, va duce la un rezultat opus celui trîmbiţat. Ni se vorbeşte pînă la saţiu despre oameni creativi, cu spirit critic, adaptabili. Ni se spune că asemenea absolvenţi va produce noua paradigmă şcolară – spre deosebire de actuala, care ar produce simpli memoratori. Cu riscul de a îi enerva pe mulţi şi de a fi considerat o tombateră, întreb: oare cei care fac aceste afirmaţii nu sînt tocmai produsul acelui blestemat sistem educaţional? Simpli memoratori lipsiţi de spirit critic şi de creativitate sînt ei? Sau ei sînt fericitele excepţii, care, prin propriile forţe, s-au opus unui sistem mutilant?
Impresia mea e că noii apostoli ai schimbării pregătesc, inconştient, exact ceea ce urăsc mai mult: generaţii de absolvenţi de şcoală inculţi, cu puţine şi vagi cunoştinţe şi cu cîteva deprinderi (utilizarea calculatorului, ceva limbi străine, o brumă de aritmetică etc.). Oameni numai buni să fie simpli executanţi, nicidecum creativi.
Crede cineva, cu seriozitate, că societatea care se prefigurează, inclusiv prin asemenea schimbări, va avea nevoie de oameni creativi şi cu spirit critic? Eu, unul, nu cred. Uitaţi-vă în jur, la oamenii în costum…
De fapt, schimbări ca acestea discutate ne îndreaptă către un învăţămînt de masă care să scoată analfabeţi fericiţi, numai buni să producă (aşa cred că se traduce vestita „adaptare la piaţa muncii”), pătura conducătoare urmînd să fie pregătită în cîteva şcoli de elită, eventual private.
E foarte adevărat că trebuie schimbate planurile de învăţămînt, manualele: trebuie aduse la zi, trebuie făcute conexiuni între discipline; dar mă tem că asta înseamnă, în unele cazuri, mai multe, nu mai puţine ore. E foarte adevărat că trebuie pregătiţi altfel profesorii – un prim pas ar putea fi reducerea drastică a numărului de studenţi: din dorinţa de a avea mulţi studenţi, pentru a primi finanţare de la buget sau prin taxe, am acceptat scăderea dramatică a nivelului studenţilor. Pe de altă parte, de ce nu începeţi prin a-i plăti cumsecade pe profesori? E foarte adevărat că trebuie modernizate şcolile – aveţi bani s-o faceţi? Dacă nu, despre ce vorbim? Vreţi să aeraţi programul? Foarte bine. Reveniţi, în mare, la schema de acum 30 de ani (fără materiile tehnice din liceu), scoateţi disciplinele noi cu nume răsunătoare – nu e nevoie de ele, tot ceea ce e serios în ele poate fi repartizat disciplinelor clasice şi orelor de dirigenţie.
De ce atîta grabă cu schimbarea? La cît de prost merge învăţămîntul, şi nu de azi, de ieri, un an, doi în plus nu mai contează. De ce n-am sta să pritocim pe îndelete şi cu seriozitate schimbările acestea care ar trebui să funcţioneze apoi ani mulţi? Schimbări care, mi se pare evident, trebuie să înceapă cu mărirea spectaculoasă a finanţării învăţămîntului, cu pomparea de bani în învăţămîntul rural (nu elitele sînt problema noastră principală, pentru că sînt puţine şi pentru ele se pot găsi soluţii – problema mare o reprezintă discrepanţa dintre elevul de la ţară şi cel de la oraş). Ar fi de făcut şi depolitizarea inspectoratelor şi a şcolilor, dar, sincer, nu cred că va fi cineva în stare s-o facă.
În treacăt fie spus, atîta vreme cît întreg învăţămîntul va fi condus de un universitar care, oricît de bine intenţionat, nu cunoaşte problemele din ciclurile primar, gimnazial şi liceal decît la mîna a doua, din auzite (sau, cel mult, în cazuri fericite, din cei doi sau trei ani de stagiu, în tinereţe, la vreun liceu), nu se va întîmpla nimic bun. Ministerul acesta uriaş trebuie spart în două – un minister al învăţămîntului primar şi secundar, condus de un profesor de şcoală sau liceu, şi un minister al universităţii şi al cercetării.
Si, in fine, picatura care mie-mi umple paharul: o declaratie a fostului prim-ministru Ponta, culeasa dinntr-un ziar oarecare (postare pe Face Book). Citarile-s cum sunt, scarbavnice, ca nu m-am obosit, mergeti voi la sursa:
Ceva de genul ca e trist ca se-aplica metode din anii 50, cand insi erau condamnati politic.
# Hei, stimate dom’le, uitasi cum ca *nimeni* nu fu condamnat, atuncea, pentru *pagiat*?
O alta perla suna cam asa:
Am fost primul care s-a ocupat de…
# Hi, hi, hai ca stati cam prost cu logica: ca veti fi fost, primu’ ca sa dati un titlu, da’ *vreo una idee noua* ati adus? Nici vorba: ca, erati obosit de marile poveri de ale governarii.
Si mai sunt cateva – nu ma mai obosesc de-a le aminti, las pe altii sa se delecteze cu , sa le spunem, ”stangaciile logice” ale fostului prim-ministru. Eu am ”cules” vreo patru. Mde: ”perle” ale fostilor prim-ministri – bun de studiat la clasa a opta…
Desigur, cineva care sta prost cu simpla *logica*, va avea probleme cu examenul pe care l-a dat/luat cumantu-miu, pentru a se vedea procuror.
Probabil ca de-aceea fostul domn prim-ministru devine chiar atat de ”activ”, dupa ce incerca, mai an, sa ne convinga de faptul ca totul e o furtuna-ntr-un pahar cu apa.
Mie mi se pare, insa, ca-i vorba de picatura care-i va sta-n chiar gat. Eu am avut rabdare – rabdarea-i rupta da pan Rai! Vreau sa-l vad pe-acest
impostor pus la colt, asa cum chiar merita.
Si asta pentru ca el, ca si ”doamna” care-l sustinea, ca si partidul care l-a sustinut , ca toata *prostimea* care l-a sustinut sa invete ca Democratia
inseamna *altceva* decat si-au incipuit ei. Ca-nseamna, in primul rand, ”domnia Legii”, care s-aplica tuturor, asemenea.
Ca, chiar si-n *lipsa* unor legi care sa condamne plagiatul, e o *rusine*
a *fura* (sau, a delega pe altii sa fure, cum chiar cred ca s-a-ntamplat, ca domnul asta nici de furat nu avea, de fapt, timp – adicatelea: nu de furat ”pagini”, avea , insa, timp, pentru altele).
Vedeti, prea bine, ca scriu sufland si-n iaurt. Ma ”iau” doar dupa ce scriu ziarele (care, ele, ”mint”, desigur, cam asa ne-ar spune domnul fost prim-ministru – numai ca, pe *nimeni* nu a indraznit a da pan judecata pana acum – mda, de-abia asteptam s-o faca). Nu mai folosesc nume de animale. Nu am intentia de a jigni – departe de mine, doar *observ*, cum o fac de ani de zile.
Cand jignesc pe cineva, imi cer scuze – indeobste. Nu, n-o sa le cer daca
fostul nostru prim-ministru mi le va cere. Neam. C-a *vedea*, c-a *observa*, nu-nseamna a jigni.
Aceleasi observatiuni se-aplica si celor care l-au ”oblojit”, din pozitii de ministri ai educatiei (nici nu-i mai stiu numele acelui ins) sau de fosti astfel de ministri (E. Andronescu). Lor nu-mi voi cere scuze *niciodata*. C-au fost ”toxici” pentru invatamantul Romaniei. Pe scurt: i-au fost *dusmani*, Invatamantului. Ach… E-atat de plictisitor sa scrii *truisme*
incat ma-ntreb: de ce-o mai fac? Pai, e chiar simplu: pen’ ca , unor chiar cam 40% nu le intra truismele-n cap.
Nea Marin
Draga Mihnea,
tu esti unul dintre cei pe care mie mi-a parut rau ca i-am parasit. Daca mai esti p-acilea, ma bucur pen’ ca ma re-intorc. Ceea ce scrii tu aici e absolut *DECISIV*. Indemn pe toata lumea sa-ti ceteasca mesajul.
Ma bucur c-ai scris-o *tu* – ca, daca o scriam io, eram probabil caqtegorisit drept nationalist sau mai stiu io ce (daca s-ar fi intamplat, sa stii ca m-as fi mandrit cu trebsoara asta!)
Mda, io, care-s catolic , am un problem – ca, sa o bine stiti cu totii: traiesc in cuplarai cu Veta mea (ortodoxa) da chiar 35 da ani akuma pen’ ca BOR ma pune sa ”trec” la Ei. Nu c-ashi avea vreo trebshoara cu Ei, c-ai ”mei” sunt la fel da tembeli. Pa scurt: neshte tembeli.
Ca Dumnezau (care, daca se ezista e *unu’*, unu’ care , daca se ezista e chiar cum spun/scriu acesti tembeli, adicatelea, de *ne-inteles*), uite: ca nu pare d-a avea vreo problema cu noi doi. Pa lumea *asta*, da’ videm noi ce ne-ashteapta, desigur, pe-alalta: ori v-un iad catolic, ori vreunu’ orthodox ori, poate, v-un Rai comun?…
Estimp, presiunea publicului baga Religia cu *forta* pan scoli. Sa va hie da bine, bre…Si sa va urati ( in sensul precis – acilea avem mari problemuri cu diacriticele – de opus lui a te iubi) , *mai bine* cu ocaziunea asta! Dobitocilor.
Cari *nu puteti* ‘tzelege (scuze, ca, altfel, iesea ”telege”) ca Dumnezeu, daca exista si daca ne iubeste pe toti la fel (potrivit Bibliei – dupa Paul, ”apostolu’ neamurilor”), care, dupa cum ne spun Scripturile (noastre)
si-a oferit propriul Fiu drept jertfa, ca dovada Iubirii ce Ne-o poarta, va *afuriseste* pentru orbirea de care datz’dovada?
BOR m-a condamnat a trai in ”cuplarai” cu nevasta-mea, de , iata, chiar 35 de ani. In ”concubinaj”. Sintagma draga celor de dinainte de 1989.
Astfel ca, rogu-va, nu luati in serios chiar *nimic* din ce scriu io pe acilea. Ca-n ce scriu io, desigur, pe-ascunselea, pi da pin dos, e Dracu.
Insidios, cu vorba dulce (dar care, vaz ca prea putzin aduce), va ”duce”, bre, cu pluta, indepartandu-va de la cele ”trainice”, de la cele ”duhovnicesti” – ach, dar de *cate ori* i-auzim pe aia, de-atatea ori auzim ”intru duhul”, daca ”duhul”, etc. etc. (mda, din alea din duhu’ celor impinshi de ”duhu” lor la ale mai d-ale mai ”lumeshti”, cum o aflam chiar di pi sarma, o chestie ”a dreakului”, cum ne spusera unii di pan manastiri). Ce mai: sunt ANTIHRISTU’. C-asha-mi spusera o gramada pi sarma.
Bai baieti: ia di vi bagati *voi*, olecutza, mintzisoareli pan cap? Ca, pana una-alta, di pi statistici ni dumiriram cum ca voi (ai mai credincioshi di pin tzara, adica, di pin Moldova) sunteti ai di umplu pushcariili?
Asta-i un *fapt* – nu treci, prin Moldova, pe langa vre un sat fara de *balta*. Ca, vezi Doamne, aia tre’ sa mance di post: peste.
La *ce* foloseste*? Cata vreme ei par a fi mai ”straini” de Porunci decat
cei de prin alte parti ale Tarii? Va repet: la *ce foloseste?*
Asta numa’ pentru a pune-n dezbatere faptul (istoric) cum ca cel care e mitropolit la Iasi urmeaza de-a fi Prea-Fericitu’? Intreb si io, ca Moromete: pe *ce se bazeaza, oare, trebshoara asta? Pe *numar*? Pe *calitate*? Pai, mi se va raspunde (din alte partzi, governamentale), e *simplu*: ca, acolea, pan Moldova, o duc oamenii cel mai greu.
Dar *nu asta era Mesajul*, bai, otrepelor, nu asta era Mesajul Bibliei, nu erea , oare, ”sa-i dai Cezarului , nu erea, oare, de-a fi fericit pan lumea ailalta etc.? Si va-ntreb: daca *asta* e rezultatu’, hai, bagati coada-ntre picere si mars di pi coverta, ca *nu ati dovedit ca Religia poate ajuta in vremuri grele, de saracie etc.*
Nu , nu, nu si iar nu, nu se va obosi BOR ca sa raspunda acestei scrisori:
ca ei au *altele* de rizolvat…Da’ care-s *alea*, honorabililor,
*prea*-sfintzilor? Ca io va-ntreb, direct. Oh, nu, n-ashtept *raspuns*. El, raspunsu’, nu va veni *niciodata* – ca lumea. Daca si cand va veni, va fi o abureala ca-n Parlament. Sau, mai degraba, vechea treaba cu ”Antihristu’ ”.
De une porni starnirea asta, a mea, in contra BOR? Din stupizenia *alora* de-a-mi interzice o casatorie-n Biserica. Ca, vezibine, se-ntalnira cu Papa (mi-s papistash) al meu. Neshte mizerabili *cu totzii* (includ p-ai ”mei”), manatzi numa’ si numa’ de cele ”lumesti”. Nu merita de-a le da nici cea mai mica atentie.
Si vezi tu, draga Mihnea, ce treburi starnisi matale? Rog insistent BOR ca sa nu il bage pe Mihnea-n ciorba asta a mea, particolara. C-ar fi chiar
pacat. Un mare pacat. Inca un pacat…
Cele bune,
Nea Marin
P.S. Veta mea, orthodoxa, imi spune sa nu ma mai agit chiar atata, pentru ca de fapt nimeni nu mai ia pan serios trebi de din astea. A sfeclit-o, cu BOR… Pen’ ca, fiind dansa generatzie mai veche (’59), ne-cetind ziarele, ne-bagandu-se pan ciorba , nu are , cum i-am spus, vederea ”globala”. Ea, dansa, e in mod absolut *absolvita*. ”Antihristu’ ”? Mi-s io, dati, rogu-va, numa-n mine.
Si pentru ca tot veni vorba, Mariutzo, de manuale: dar de *ce*, anume, nu mai e manualul de clasa 11 al lui Dinculeanu, pe care-am invatat *noi*
chiar bun? Ca era chiar scris chiar bine, zau. De ce oare avem nevoie de x manuale? Probabil pentru ca sa *nu fie* foarte clar ce se cere?
Sunt de parere ca manualele trebuie sa fie *unice* – se simplifica astfel
problema de-a intelege *ce li se cere*. Desigur, in acest fel, se da apa la moara industriei meditatiilor (probabil ca asta s-o fi vrut cand s-a *impus* ideea manualelor alternative).
Dar, cu manuale *unice*, o gramada de-autori/interesati pierd paraua…
Eu sunt sigur ca se poate scrie un manual *unic* pentru fiecare materie. Fie si-n ”umaniuoare” – ajungand la consens, la numitorul comun care sa reflecte cate putin (putzin?) din fiecare ”trend”.
Ca, altfel, se-ajunge la ceea ce cetim acum, pe sarma.
Dar ar fi chiar *bine* ca liceenii (parintii lor) sa fie convinsi de faptul ca la examenul de-admitere se judeca cu *aceeashi cantitate de masura*, nu-i asa? Ca *nu intra* x pentru c-a studiat manualul lui y.
Astea, mie mi se par ”de bun simt” (ca, altfel, cum poti convinge ca nu-i
o eleborata cabala pe-acolo, care-l/o repinge pe-al tau/a ta numai pentru ca nu s-a ”adapat” la sursa corespunzatoare?)
Pe mine, chestia asta cu ”alternativele” m-a ”racait” de cand s-a propus, pentru ca e *clar* nevoie de uniformitate la un examen atat de important precum e unul care *poate* decide viatza unui om…
M-ar interesa vederile voastre in problema cu pricina.
Numa’ fain, Nea Marin
Pegra invatamantului? Specialistii in educatie. Mi-aduc foarte bine-aminte de anul 1980. Aveam , desigur, dupa cateva ore de predare la un liceu, o inspectie finala, la care trebuia sa participe pana si conducatorul de ”teza”, in acest caz domnul Profesor Purdea, la care-aveam diploma (la algebra).
Instructorul? O doamna (nu-mi mai aduc aminte numele dansei). Si, doamna aia a insistat sa predau lectia dupa ”noua moda”. Anume ca lectia sa se desfasoare in asa fel incat *elevul* sa ”degajeze” notiunea.
Doar ca notiunea era abstracta, elevii de la acel liceu economic nu ”degajau” neam , am pierdut ora dand exemple din summa carora ei nu ”degajau” si pace.
Am primit nota 7. La predare, domnilor. Purdea era negru de suparare – dadusem chix. Mi s-a cerut a repeta lectia. Am facut-o, aplicand metoda
veche si bine verificata de-a introduce mai intai (in mod declarativ, abstract, notiunea si dand dupa aceea exemplele).
Metoda verificata in mod (desigur) subiectiv, aplicata pe urma fara de rateuri toata viata. Metoda bazata pe *increderea* in faptul ca omul ”prinde” abstractziunea cu usurinta *dupa* ce e urmata de exemple. Si *nu viceversa – ca le-a cerut, generatiilor, *sute de ani* pentru a degaja o notiune abstracta. Dar, *capra aia*, fara sa fi incercat *ea* sa degajeze ceva, vreodata, cu mintea ei de pasarica, uite ca degaja o dejectzie…
A iesit o lectie pe cinste, mi s-a dat nota 10, copiii erau entuziasmati, madama era si ea entuziasmata (un semn de prostie *crasa*, pentru ca-i contraziceam, faptic, teza aia tampita).
Feriti-va de ”expertzii” in educatie. Ei sunt, indeobste, *ratatii* care nu au putut performa-n meserie. Inlaturatzi-i din Minister, din inspectorate.
Inlocuitzi-i (peste tot) cu oameni care-au dovedit competenta *la catedra*. Simplu, eficient, convingator, nu-i asa?
Ei bine, nu-i chiar asa. Pentru ca oamenii aceia de calitate n-au chef sa lase meseria pentru o functie daca *nu au puterea de decizie* si, pe urma, finantarea necesara.
Se pot face schimbari de tot felul, cu costuri diferite. Ar trebui facute cum se scrie-n articol: mai catinel, de catre insi care-au dovedit competenta. Si, mai ieftin, bre… Ca nu e nevoie de lupa pentru ca sa vezi cat se fura, cat se cheltuie fara de rezultat, cata impostura exista.
Pentru ca, da, impostorii sar primii in fatza (scuze, dar daca nu aplicam
vechile mele naravuri, pentru care-am fost acuzat pe nedrept de nenumarate ori, acum aparea ceva cu totul interesant pentru revista ”Cancan”). Si asta din motivul ca ei *nu au loc la catedra*…
Si mai e ceva. Sunt atatia oameni minunati, de nadejde, marginalizati, cu salarii minuscule in sistem incat ar fi bine sa li se *spuna*, macar din cand prin cand cate-o *vorba buna*. Ca sa se simta si ei, saraci cum sunt, amarati cum sunt, chiar *cineva*.
Acum vreo saptamana am primit rugamintea de-a recenza o lucrare a cuiva , publicata ”marunt”, intr-o revista din … Noua Zeelanda. Cea mai buna lucrare pe care-am primit-o la recenzie in 33 de ani. Minunata, are tot ce vrei in ea: idei noi, privire laterala, generalitate, eficienta etc.
I-a fost respinsa de cateva ori si-a ajuns acolo, la o revista care nu circula ca lumea (ca, i-am scris c-are noroc cu mine & ca-i voi scrie o recenzie fulminanta & mi-a raspuns ca scrisoarea mea l-a *ajutat* sa treaca peste o perioada mai lunga de descurajare, impanata cu *respingeri*).
S-aveti grija, s-aveti mare grija: ca, nu cu mizerabilul snobism inconjurator (si, indeobste, incurajator de-a merge ”pe linie”, pentru ca se lucreaza in mod *clar* in echipe care au interes de-a obtine fonduri pentru cohortele de cercetatori incepatori care pe urma vor ajunge la massa critica pentru teza cutare si vor impune paradigma, dupa care se vor lua premiile etc.) merge Lumea inainte ci cu acesti insi *marginalizati*, care stau si lucreaza si *fac*, iar nu cu ”guristii” pe care-i vedeti, sara de sara pe la televizor… Guristii aia, pe care-i vedeti , *nu au, bre, timp ca sa si faca*…
Si da, ma plictisesc pe-acasa si da, sunt intr-o eclipsa de-a gandului, nu mai am nici una idee noua demna de-a o publica, firimiturile ”de sertar” , cu toate ca deshtepte, sunt prea ”scurte”.
Citii *azi* pe Liviu Ornea (care ne parasi mai an si dansul si vad ca reveni) astfel ca, schimbandu-mi ”stilul”, semnand cum o fac, cu Mariutza p-acilea (care-mi da impresia, tonica, cum ca n-as fi singur) si, inspre consternarea celor care-si frecau mainile a multamire pentru ca m-am ”dus”, iete ca m-am re-intors.
Se spune ca dragostile de dintai nu mor niciodata. Hm… O.C. nu mi-a fost dragostea dintai, am ”trecut” pe la mai multe – nimic lubric p-acilea, vorbesc de redactii. La fel ar putea scrie , spre ezemplu, Lucid. Cat despre juraminte, s-avem pardon: ca, nu degeaba traiesc pan cele nisipuri…
No bine, no, numa’ bine tuturor,
Nea Marin
1. Dupa cum prognozam, domnul Ornea nu a putut rabda prea mult fara sa-si dea cu parerea (despre teatru-cu ce competente?-, despre invatamant-in calitate de cadru didactic-, si despre orice-in calitate de cetatean-).
2. Ma intreb daca pozitia domnului Ornea exprimate in fraza „În treacăt fie spus, atîta vreme cît întreg învăţămîntul va fi condus de un universitar care, oricît de bine intenţionat, nu cunoaşte problemele din ciclurile primar, gimnazial şi liceal decît la mîna a doua, din auzite (sau, cel mult, în cazuri fericite, din cei doi sau trei ani de stagiu, în tinereţe, la vreun liceu), nu se va întîmpla nimic bun.” nu ar fi trebuit pusa pe tapet in legatura cu domnul ministru Funeriu. Erau alte vremuri atunci, nu? Dansul era tanar si frumos si stia foarte bine ce trebuie facut ….
3. Daca tot vrem sa „spargem” Ministerul, nu ar fi bine sa facem un minister pentru cei de la cresa, altul pentru cei de la gradinita, altul pentru ciclul primar, etc etc? Astfel poate ajunge si domnul Ornea ministru.
Absolut de acord cu ideea necesitatii de a stopa experimentele născute din „jindul iresponsabil, după o şcoală mai uşoară, mai plăcută, mai la îndemînă, cu multe discipline opţionale” (sau pseudo-discipline), care „va duce la un rezultat opus celui trîmbiţat”.
Dupǎ pǎrerea mea, ideea combaterii “supraîncǎrcǎrii” și în general a efortului personal nu epuizeazǎ însǎ nici pe departe esența acestor reforme, reflectatǎ în înverșunarea împotriva istoriei, limbii române și latinei: este vorba de o ofensivǎ generalǎ împotriva MEMORIEI ca atare, deci de un experiment aflat, pǎstrând proporțiile, în continuarea directǎ a experimentului comunist de construire a faimosului “om nou”.
Una din cele mai importante (și mai puțin remarcate) direcții a acestei acțiuni de lichidare a legǎturii cu trecutul a fost deja finalizatǎ în ultimii zece ani în domeniul predǎrii limbilor strǎine: Orice contact al elevilor noștri cu literatura și cu scritorii clasici ai limbilor studiate a fost complet înlocuit prin așa-zisa abordare comunicaționalǎ a învǎțǎrii ei: în loc de Racine, Molière sau Victor Hugo, de Shakespeare, Goethe sau Schiller, elevii noștri sunt puși sǎ studieze texte improvizate despre jocuri, timp liber și entertainment ̶ și sǎ trǎncǎneascǎ într-un limbaj primitiv și grotesc, dupǎ modelul celui de pe Facebook.
Iar peste toate aceste mǎsuri inspirate de un fel de fanatism al tabulei rasa cu nimic mai prejos de fanatismul lui Roller și Chișinevschi, se mai adaugǎ și indiferența (tipicǎ pentru teoreticienii oricǎrei ideologii) fațǎ de rolul factorului uman, respectiv fațǎ de calitatea profesorilor cǎrora le revine misiunea de a pune în practicǎ rezultatele “noii gândiri pedagogice”. A se vedea în acest sens analiza completǎ, oferitǎ chiar în acest numǎr al revistei, de articolul “Profesorul ̶ Magister Ludi”.
Mă tem că chiar asta se dorește: nașterea unor generații sumar alfabetizate, ușor de manipulat.
…Și felicitări pentru buna idee de separare în două a ministerului.
@berenger
Aveti dreptate. In toate aceste reforme se cere sa se predea mai putin, iar
informatiile esentiale ale timpului nostru sunt complet ignorate. Dar si cele
ale trecutului nostru sunt la fel tratate. In schimb avem subcultura data de
„manele”, emisiuni stupide de televiziune si „internetul haotic” …
absolut de acord cu ideea de bază a articolului. trăim într-o societate care cere din ce în ce mai mult pentru împlinirea în viață, nu mai puțin, așa că e ilogic ca nivelul educației să scadă. însă îi dau dreptate și academiceanului solomon marcus: multe manuale sunt exerciții de tâmpire, nu instrumente educative. or aici e marea provocare: ce informații le punem pe masă copiilor. trăind printre mulți profesori, membri ai familiei, prieteni, câteva concluzii pot trage din ce se întâmplă: nu există un curent dominant în manualele românești de dominație a științei, de faptul că societatea umană a secolului xxi e tributară, în primul rând, progresului științific. în afară de liceele de top, nimeni nu știe nimic despre evoluționism, despre descoperirile ce țin de înțelegerea cosmosului, despre revoluția genetică etc. mai mult, școala românească nu cultivă deloc nevoia de a ști (nu există nicăieri promovarea corelației directe „knowledge is power”, și, la un nivel inferior, curiozitatea de a ști. dorința de a citi o poezie sau a încerca să înțelegi ce sunt undele gravitaționale sunt lucruri total străine elevului mediu român, iar aici este marea problemă a educației românești la nivel mediu: nu știe să spună de ce e folositoare. de aici trebuie să înceapă reforma, de la a sublinia, de la 3 ani până la 30, că nevoia de cunoaștere este bună și că ignoranța este rea.
io sunt fana Liviu Ornea, am mai spus-o!
minunat gandit, minunat scris!
am doua mici intrebari pe care as indrazni sa le pun prin intermediul domnului Ornea celor din renumita comisie? unde ne sunt studiile transversale ( parca asa se numesc ele, prin care se urmareste evolutia unui fenomen pe mai multi ani!)
deci rog onorata comisie sa nu puna la dispozitie studiile cum ca elevii x,y, z intrucat nu au fost bine pregatiti de fosta programa scolara ..
a doua intrebare tine de Hayek, nu intra el de multe ori in curtea mea, dar aici a venit: de unde si pana unde obsesia ca in educatie nimic nu se pierde? de unde si pana unde ideea ca viata este proiect si sens ( se vede aici antimarxismul!) si nu proces? cine poate garanta ca o informatie, o disciplina, un profesor, un plan de invatamant ( al vechi) nu va influenta zeci de elevi pozitiv, iar ca o alta informatie, o alta disciplina, un alt profesor, un alt plan de invatamant ( cel nou) va influenta negativ?
cica o baba mergea mereu la secretarul cu ideologicul pe judet sa intre in audienta..in cele din urma e primita! problema femeii este daca marxismul este stiinta sau filosofie! Se intruneste biroul de partid si decid: e filosofie! Femeia rasufla usurata, *asa gandeam si eu, ca daca era stiinta, nu s-ar fi experimentat direct pe oameni*!
adica vreau sa spun ca astia sa nu confunde filosofia cu stiinta si sa faca experimente pe copii!
Neprofesionistii si impostorii sunt in crestere; ei vor sa stabileasca
programele scolare … Are dreptate autorul, vai de tara asta peste
vreo 10 ani !