Inapoi din Siracuza

  • Recomandă articolul
Dupa cea de-a treia si ultima intoarcere din Siracuza, sperantele lui Platon de a contribui direct la instaurarea domniei unui rege filozof se naruisera, ca si visurile lui de a intra in viata politica. Episodul calatoriilor sale succesive in Siracuza (relatat in Scrisoarea a 7-a) este, poate, primul exemplu semnificativ de implicare politica a unui filozof soldata cu un esec total. Secole de-a rindul, raporturile intelectualilor cu puterea politica au fost cind tensionate, cind, dimpotriva, foarte apropiate, ceea ce a dus, in epoca moderna, la constituirea unui tip uman aparte, intelectualul filotiranic, pe care Mark Lilla il analizeaza, nuantat si lucid, in Spiritul nesabuit. Intelectualii in politica (2001), volum aparut in traducerea Monei Antohi in 2005, la Polirom. Scrisa alert si aducind in discutie cazuri individuale – de la Heidegger si Carl Schmitt la Walter Benjamin, Alexandre Kojève, Michel Foucault si Jacques Derrida –, cartea se citeste „dintr-o suflare“, ca un pasionant roman de idei, cita vreme intrebarea la care autorul incearca sa raspunda este de o tulburatoare actualitate: cum ajung intelectualii sa fie fascinati de tirani? Cum e posibil ca acestia sa sustina, in scrierile lor, ideologii extremiste si sa se puna chiar in slujba unor regimuri totalitare? Exemplele […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }