Încă un premiu prestigios pentru filmul românesc. „Aferim!“ la IndieLisboa
Duminică, 4 mai, la 18.30 ora locală, a început la Lisabona ceremonia de închidere a festivalului de film independent IndieLisboa, una dintre cele mai importante manifestări de gen din lume, în acest moment. Marele premiu al festivalului, la secţiunea lungmetraj, şi premiul canalelor TVCine & Séries, după 11 zile de proiecţii, au fost acordate filmului românesc Aferim!, în regia lui Radu Jude. Pelicula, deja laureată la Berlin, a stîrnit în capitala Portugaliei aplauze vii, cucerind atît inima publicului, mai exigent în materie de valoare, mai avizat şi mai decomplexat decît pe alte meleaguri, cît şi voturile unui juriu de înalt profesionalism. Luni, marile cotidiene portugheze titrau: „IndieLisboa 2015 premiază filmul românesc Aferim“, „Aferim învingător la Indie“, „Un western românesc ia marele premiu“… iar hora entuziasmului media a fost cu atît mai mare cu cît exclusivismul marca Indie părea că exclude formula premierii unui film deja laureat la un alt (foarte recent) festival. A douăsprezecea ediţie IndieLisboa, orientată, potrivit lui Miguel Valverde, directorul festivalului, spre „echilibrarea deschiderii spre internaţional cu preocuparea pentru creativitatea locală“ şi-a redesenat anul acesta secţiunile, după cum urmează: Competiţia internaţională, cu lung- şi scurtmetraje de ficţiune, animaţie, documentare sau experimentale, finalizate anul acesta sau în cel precedent […]
In aceasta sambata record de pelerini – aproape 100.000 – la mormantul Parintelui Arsenie Boca de la Prislop. INTR-O SINGURA ZI. As fi curios cate mii de intrari platite a facut „Aferim” in toata Romania pana acum. Parintele Arsenie versus penibila caricatura jucata de Bindea intr-un atac imund la adresa oricarui roman ortodox credincios. Pacat pentru ca fara acest numar de cabotinaj impus ideologic „Aferim” e chiar un film foarte bun ca arta cinematografica – trei actori (vorba vine) fantastici – ispravnicul, Ionitza si tziganusul – si o imagine alb-negru exceptionala. Eu zic ca e cel mai bun – ca arta cinematografica – film romanesc de dupa 1989. Din pacate, fiind facut cu…posteriorul – ca sa ma exprim delicat – la romani si cu fatza la cei care dau premiile internationale politic-corecte, publicul romanesc il ignora. Incorect (dar nu political!) e ca filmul e facut pe banii celor care il ignora.