Intelectualii români şi Idolii Forului
- 04-06-2010
- Nr. 527
-
Ovidiu ŞIMONCA
- ÎN DEZBATERE
- 8 Comentarii
Recent a apărut, la Editura Corint, volumul Idolii Forului, coordonat de Sorin Adam Matei şi Mona Momescu, avînd ca subtitlu: De ce o clasă de mijloc a spiritului este de preferat „elitei“ intelectualilor publici. Volumul are o prefaţă semnată de Michael Shafir şi reuneşte articole scrise de Sorin Adam Matei, Daniel Barbu, Caius Dobrescu, Mircea Flonta, Gabriel Andreescu, Stelu Şerban, Lucian Nastasă Kovacs, Marius Ghilezan, Vasile Morar, Bruno Ştefan, Alexandru Matei, István Aranyosi, Mona Momescu şi Adrian Gavrilescu. Am adresat celor doi coordonatori, aflaţi în Statele Unite, cîteva întrebări pe e-mail. În acest număr al revistei noastre, le publicăm răspunsurile. Sîntem de părere că aceste pagini prefaţează următoarele lansări şi dezbateri consacrate cărţii. Volumul Idolii Forului îşi propune să discute comportamentul public al intelectualului român şi modul în care acesta se raportează la viaţa politică. Autorii volumului insistă pe acţiunea critică a intelectualului, care trebuie să reziste oricăror tentaţii politice sau administrative.
Ce interesant! Bazat pe reactia anumitor cercuri la volumul publicat se pare ca a fi intelectual este tratat ca un joc cu suma fixa: ce castiga unul pierde altul.Cu alte cuvinte nu poti deveni intelectual decat pe socoteala altcuiva. Daca cineva are o idee stralucita, altcineva este vatamat. Nu ajung studiul si profesionalismul, expertiza intr-un domeniu, ci trebuie un fel de adeverinta. Inchipuiti-va pentru moment ca am substitui cuvantul „vrajitor” cuvantului „intelectual”. Disputa depre cine sunt adevaratii vrajitorii ar fi cam scurta si absurda. Cei care au puteri magice sunt vrajitori, restul nu. Problema este ca in absenta unui criteriu de valoare, autopromovarea si teritorialismul sunt strategii viabile.
una e
ce rivnescu
alta
spre ce
cu mona-i
momescu
morala?
l-atacam pe tismanel
dar suntem
in fond
ca el
Scopul volumului nu a fost ca \\\”idolii forului\\\”, oricare ar fi aceia la un moment istoric sau altul, sa se schimbe ei. Ci sa reflectam asupra faptului ca oricare din cei care \\\”stiu sa faca ceva\\\”, in profesia lor, trebuie respectati si ca prin contributia lor se va schimba cite ceva, nu prin urmarirea unor solutii providentiale venite \\\”de sus\\\”. Clasa de mijloc este a celor care sunt constienti de rolul pe care il are educatia lor, si astfel doresc sa aiba o profesie anume, pe care s-o exercite fara a se gindi ca ea e o trambulina catre glorie, sinecure, functii…cred ca acesta e si rolul scrisorii din articolul dlui Simonca din numarul curent.
Un proverb chinezesc spune ca un drum de 1000 de li (@500 km) incepe cu un pas….
Evident ca „idolii” nu-si vor schimba comportamentul! Si ce daca? Important e sa se mai lumineze oamenii cat de cat, sa inceapa sa discearna, sa inteleaga ca multi dintre acesti „boieri ai mintii” nu reprezinta nimic in afara granitelor, ca „filosofia e un lucru foarte mare” si ca sunt necesare studii extrem de serioase si realizari pe masura pentru a te impauna cu „titlul” de filosof… Altminteri, mai nou, tot romanul s-a nascut „eseist”, ceea ce e o alta mancare de peste. Lumea va intelege ca nu vorbind / scriind „pasareste” iti dovedesti eruditia si cultura… Si cand oamenii nu vor mai fi impresionati de ceea ce pe buna dreptate nu inteleg ci, dimpotriva, vor avea pretentia sa priceapa ceea ce citesc, multe se vor schimba, inclusiv acest autism care deja nu prea mai impresioneaza pe multi…
… este foarte buna. Ce sperati, totusi? Nu se va schimba nimic. „Idolii Forului” vor avea acelasi comportament, puteti sa scrieti 10 carti, nu doar una.
Ati pus degetul pe rana….
De cand am vazut titlul „Boierii Mintii” am simtit nevoia de o replica. Ducand analogia mai departe, cine sunt arendasii mintii? Dar ciocoii vechi si noi? Unii boieri au ajuns scapatati; unii ciocoi au ajuns boieri. Cine sunt? Si cine ar fi iobagii mintii?
Nu cred ca intamplator cei doi redactori ai cartii sunt stabiliti, ca si mine, in Statele Unite. Notiunea de ierarhie bazata pe merit si pe dreptul de participare al fiecaruia este adanc inradacinata aici. Domnul Sorin Adam Matei citeaza din Declaratia de Independenta cand pomeneste „drepturile inalienabile”.O dezbatere despre identitatea si rolul intelectualitatii Romane este binevenita, mai ales in vederea faptului ca, in opinia mea, intelectualitatea a esuat in tentativa de a propune un program de actiune post-comunist acceptat. Sa fie elitismul de vina?