Acum că am ceva mai mult timp, apuc să citesc din cînd în cînd şi revista universităţii la care am fost asociat cîţiva ani buni. O primeam în fiecare lună, dar rareori reuşeam să arunc privirea pentru a „scana“, chiar şi dacă doar în mare viteză, articolele publicate. În general, se scrie despre activităţi ale studenţilor şi profesorilor sau sînt menţionate evenimentele locale care se „intersectează“ cu acestea. E interesant să vezi cu ce se ocupă colegii sau să auzi despre rezultatele excepţionale la care ajung unii studenţi în cercetare şi/sau în activităţile lor de interes obştesc; aici, în America, acestea din urmă sînt la mare cinste.
Într-un număr recent, mi-a atras atenţia recenzia unei cărţi publicate anul acesta de Eliot Cohen, directorul programului de studii strategice de la Departamentul de Studii Internaţionale Avansate a Universităţii „Johns Hopkins“, intitulată The Big Stick: The Limits of Soft Power and the necessity of Military Force . M-a surprins de la bun început titlul, Hopkins fiind – ca mai toate universităţile de elită ale Americii – puternic orientată înspre o gîndire politică dacă nu chiar de stînga, în mod cert liberal-stîngistă. Ideea centrală a cărţii este că politica externă a SUA în viitor (ca şi în trecut) trebuie să fie bazată pe o putere militară credibilă, care să permită o continuare a politicii „morcovului şi a bastonului“ (the carrot and stick policy), enunţată de Theodore Roosevelt la începutul secolului trecut: pe scurt şi în original, „Speak softly and carry a big stick – you will go far“. Aşa au făcut la început de drum şi dictatorii secolului al XX-lea (Hitler şi Mussolini la München, în 1938, Stalin în diverse ocazii, una dintre ele fiind negocierile cu România înainte de 23 August 1944 şi, mai apoi, după sfîrşitul războiului, la Conferinţa de pace de la Paris (în 1946), aşa pare să facă şi conducătorul Chinei, astăzi. Autorul cărţii menţionate pare a fi însă de altă părere: China, scrie acesta, nu are ambiţii globale, ci doar regionale; America trebuie să se concentreze asupra altor pericole, precum cele reprezentate de Rusia sau de Coreea de Nord şi de islamismul agresiv al unor segmente radicale din lumea musulmană, care toate ţintesc mult mai departe decît China lui Xi Jinping. Dar India şi Japonia de mîine?
Tentaţia alunecării înspre comentariul politic este mare, eu fiind însă doar un „observator cultural“, şi nu un strateg sau un consilier într‑ale politicii, trebuie să am grijă. Există fără îndoială o legătură între politică şi cultură, şi despre aceasta s-a scris mult în ultima sută de ani: cultura fiind un amalgam care înglobează aspecte sociale, consideraţii psihologice şi discursuri religioase, care sînt toate întreţesute cu politica, interferenţele sînt inevitabile. Interesant este că, în interbelic, în Romania subiectul a fost mereu unul de mare actualitate: tinerii (pe atunci) Cioran şi Eliade au scris mult despre aceste lucruri, la bătrîneţe însă, departe de locurile natale, cei doi au rezolvat problema plasîndu-se voit în afara timpului, în afara istoriei, deci în afara politicii. Mai este oare posibilă/plauzibilă o asemenea atitudine astăzi? Se pare că nu.
În acelaşi număr al lui Johns Hopkins Magazine (volumul 69, nr. 2, vara anului 2017), apare şi recenzia unei cărţi intitulată Kafka’s Blues: Figurations of Racial Blackness in the construction of an Aesthetic (Northwestern University Press, 2016). Autorul cărţii, profesor şi el la Johns Hopkin, analizează – folosind un concept apropiat de cel definit de Léopold Sédar Senghor (şi alţii) ca „negritude“ – imaginea artistului în opera lui Franz Kafka: „The Johns Hopkins English professor Mark Christian Thompson, argues that blackness is fundamental to Kafka’s conception of what it means to be an artist“. Iată o formulare care, într-un context cu totul diferit şi printr-un raţionament, aş spune, „orthogonal“ celui folosit în exemplul precedent, ne readuce în acelaşi spaţiu al interferenţelor dintre politic şi cultural. Interviul recent cu Madame Nielsen, din nr. 890 al Observatorului Cultural, stă şi el în întregime sub semnul acestei interferenţe: un aspect pozitiv al ei este reprezentat de imboldul de a merge „mereu acolo unde ne cheamă vocea istoriei“. Există însă şi un aspect negativ, prezent adesea în jocul cu aceste interferenţe, ilustrat în interviul menţionat: după ce persoana intervievată explică în cel mai candid mod posibil că, în ziua de 11 septembrie 2001, „mai era un grup de activişti în New York, care au zburat cu trei-patru avioane direct în nişte zgîrie-nori“, ea adaugă, nonşalant, „eu cred că erau inspiraţi de activitatea mea artistică, deşi au folosit-o într-un scop radical diferit“. Remarcă provocatoare? Stupidă? Greu de ştiut.
Columbia, 27 octombrie 2017
„Wer sind wir, woher kommen wir, und wie sollen wir entscheiden, wohin gehen wir“.
Cine suntem, de unde venim, cum să decidem, unde mergem?
din cartea lui Edgar O. Wilson: Consilience. The Unity oft he Knowledge.1998“. (Einheit des Wissens 1998, Seite 359). Autorul E.O. Wilson îndeamnă studenţii, savanţii în ştiinţele naturii, specialştii în disciplinele umanistice, inclusiv filozofia şi religia, să treacă de la specializare la „conectarea“ cunoştinţelor speciale însuşite cu cele din alte domenii, în special conectarea stiintelor naturii cu cele umanistice.
(.. „… Eine wirkliche Reform von Lehre und Forschung kann nur die Vernetzung der Naturwissenschaften mit den Sozial- und Geisteswissenschaften in Gang setzen. Jeder Student sollte in der Lage sein, die Frage zu beantworten, in welchem Zusammenhang Natur- und Geisteswissenschaften stehen und warum dies für das Wohlergehen der Menschheit von Bedeutung ist. Im übrigen sollte auch jeder öffentlich engagierte Intellektuelle und jeder Politiker diese Frage beantworten können. Und kaum eine der Fragen, die die Menschheit täglich beunruhigen- ethnische Konflikte, bewaffnete Eskalationen, Überbevölkerung, Abtreibung, Umwelt, endemische Armut, kann gelöst werden, ohne das Wissen der Naturwissenschaften mit den Sozial- und Geisteswissenschaften zu verbinden. Erst wenn es völlig selbstverständlich geworden ist, Erkenntnisse aus allen Disziplinen zusammenzutragen, wird sich ein klares Bild der Realitäten unserer Welt ergeben und jene Scheinwirklichkeit ersetzen, die man durch die Prismen von ideologischen und religiösen Dogmen erblickt. Doch die überwiegende Mehrheit unserer politischen Eliten ist sozial- und geisteswissenschaftlich geschult und verfügt über kaum oder gar nicht über naturwissenschaftliche Kenntnisse.).
… „. E interesant să vezi cu ce se ocupă colegii sau să auzi despre rezultatele excepţionale la care ajung unii studenţi în cercetare şi/sau în activităţile lor de interes obştesc; aici, în America, acestea din urmă sînt la mare cinste.
.. … „ …
Viitorul va fi dominat de „sintetizisti“, de oameni care sunt în stare să procure informaţii importante în momentul potrivit cu mijloace adecvate pentru a le reflecta critic şi pentru a ajunge la decizii scrie E.O. Wilson. (… Was für die Menschheit, diese seelisch und körperlich bestens an die Darwinschen Grundprinzipien angepaßte Primatenart wirklich eine Rolle spielt, ist Sex, Familie, Arbeit, Sicherheit, Selbstverwirklichung, Unterhaltung, und geistige Erfüllung, und zwar in keiner spezifischen Reihenfolge. Die meisten Menschen sitzen der irrigen Annahme auf, daß Wissenschaft nichts mit all diesen Dingen zu tun habe. Und sie gehen davon aus, daß die Sozial- und Geisteswissenschaften von den Naturwissenschaften völlig unabhängig und überdies wesentlich relevanter seien. Doch die Naturwissenschaften spielen keine Nebenrolle. Sie gehören ebenso unzertrennlich zur Menschheit wie die Kunst…. ).
… „… Există fără îndoială o legătură între politică şi cultură, şi despre aceasta s-a scris mult în ultima sută de ani: cultura fiind un amalgam care înglobează aspecte sociale, consideraţii psihologice şi discursuri religioase, care sînt toate întreţesute cu politica, interferenţele sînt inevitabile. … „…..
…..
Unele exemple şi întrebări din textul atorului cred că sunt acute. (… Vertragsbildung bestimmt das menschliche Sozialverhalten derart weitreichend und selbstverständlich, daß sie keine besondere Aufmerksamkeit mehr auf sich zu ziehen pflegt- bis etwas schiefläuft. Alle Säugetiere, auch der Mensch, bilden ihre Gesellschaften auf Basis einer Vereinigung von rein egoistischen Interessen. Nur der Mensch ist darüber hinausgegangen und hat seine soziale Organisationstruktur verbessert, indem er mittels langfristiger Verträge auch zu Nichtverwandten verwandschaftsartige Beziehungen eingeht. Vertragsbildung ist mehr als nur eine kulturelle Universalie. Sie ist eine ebenso charakteristisches Kennzeichnen unserer Spezies wie Sprache und abstraktes Denken- hervorgebracht von sowohl Instinkt als auch hoher Intelligenz…).
Cea ce se întîmplă în SUA azi, bine prezentat de autor, ne priveşte şi pe noi în UE? Am văzut resignarea (la „arte TV 28 minutes“) unui intelectual francez intors din California unde a avut discuţii cu reprezentanţi ai partidului Democrat (deplorables people a spus H. Clinton în campania prezidenţială despre locuitorii din statele de porumb în centrul SUA, despre cei care au decis vitoria lui D. Trump). Un an după eşecul electoral democraţii 2017 se văd „superiori“ acestui electorat provincial din „bible belt“.
Eşecul la parlamentarele din decembrie 2016? Intrebări?