Intersecţii. Reflecţii în jurul poeziei începutului de mileniu (I)
- 02-06-2017
- Nr. 874
-
Michael FINKENTHAL
- Rubrici
- 1 Comentarii
Cineva mi-a reproşat – blînd, ce-i drept – că intersecţia intitulată „Hugo Friedrich şi noua paradigmă critică“ (Observator cultural nr. 868, 14 aprilie 2017) a fost cam complicată; altcineva (un tînăr poet) şi-a exprimat uimirea, într-un mail, că cineva de vîrsta mea se apleacă asupra poeziei douămiiste. A fost poate şi o tentă de recunoştinţă, dacă nu de admiraţie, chiar în observaţiile sale, admiraţie temperată, însă, de un oarecare scepticism în ceea ce priveşte capacitatea unui „bătrîn“ de a înţelege poezia acestei generaţii. Îi voi răspunde tînărului poet, de asemennea, într-o scrisoare adresată lui personal, în care voi încerca să lămuresc anumite lucruri şi să risipesc nişte nedumeriri. În ceea ce priveşte dificultatea textului sau ambiguitatea conţinută în titlul articolului, la care s-a referit celălalt cititor al meu, voi face cîteva precizări în cele de mai jos. L-am invocat pe Hugo Friedrich, cu al său magnum opus dedicat liricii moderne, pentru a spune, într-un mod simplu şi direct, că unele dintre fragmentele citate în articolul lui Bogdan-Alexandru Stănescu, la care mă referisem, au o evidentă calitate poetică, recognoscibilă şi pentru un cititor de poezie neşcolit, în cadrul unei paradigme critice postpostmoderniste. Atît şi nu mai mult. Sau, mai exact, nu […]
Am citit atât textul lui Bogdan-Alexandru Stănescu, precum și cele două texte semnate de către Michael Finkenthal, dedicate poeziei și criticii de poezie contemporane. Nu pot decât să împărtășesc îngrijorarea lui Michael Finkenthal, în privința transformărilor revoluționare pe care poezia, domeniu inefabil al exprimării verbale le cunoaște. De asemenea, rezonez cu opinia lui Bogdan-Alexandru Stănescu, în sensul inutilității, irelevanței actuale a criticii de poezie. Fără a propune explicații ori justificări, spun doar că mediile culturale nu pot trăi la nesfârșit într-o bulă atemporală și asocială, iar premiul Nobel pentru literatură acordat lui Bob Dylan este un simptom că lucrurile sunt înțelese ca atare de către cele mai elitiste conștiințe ale lumii. De asemenea, merită a medita mai mult la coroborarea democratizării fără precedent a culturii cu imperialismul vizual, ce ocultează deliberat logocentrismul, precum și cu o sistematică oboseală-saturație a spațiului occidental.