Invatamint obligatoriu de 10 clase – dar cum?
- 22-07-2003
- Nr. 178
-
Liviu PAPADIMA
- ÎNVĂŢĂMÎNT
- 0 Comentarii
Ceausescu si Uniunea Europeana Necesitatea de a prelungi si in Romania durata invatamintului obligatoriu este incontestabila, atit din perspectiva rolului educatiei in societatile contemporane, cit si tinind cont de nevoile de armonizare dintre invatamint, pe de o parte, piata de munca si legislatia muncii, pe de cealalta. Durata actuala a invatamintului obligatoriu, evident prea scurta (numai 8 ani de studiu), este rezultatul esecului comunist de a generaliza invatamintul obligatoriu de 10 clase. Modelul propus de MEC pentru trecerea la 10 ani de studiu obligatorii reia modelul liceului cu doua „trepte“, introdus de catre regimul Ceausescu in 1976 si abandonat la scurt timp dupa 1989 din pricina gravelor lui deficiente si a enormei lui impopularitati. Lasind la o parte diferentele terminologice (de exemplu, „cicluri“ in loc de „trepte“, „scoli de arte si meserii“ in loc de „scoli profesionale“ etc.), structura este aceeasi: patru cicluri de scolarizare (clasele I-IV, V-VIII, IX-X si XI-XII/XIII), trei tipuri de institutie scolara pentru cei doi ani de prelungire a obligativitatii studiului (liceu, scoala generala cu clase a IX-a si a X-a, scoala profesionala/scoala de arte si meserii). Acest sistem nu a functionat in perioada comunista in primul rind din cauza caracterului sau evident opresiv: in vreme […]