Ion Vinea în paginile Henriettei Yvonne Stahl
- 20-11-2014
- Nr. 749
-
Sanda CORDOŞ
- ESEU
- 0 Comentarii
În convorbirile purtate în ultimii ani ai vieţii cu Mihaela Cristea, Henriette Yvonne Stahl mărturiseşte că „ani în şir am refuzat să vorbesc despre Ion“. Explicaţia pe care scriitoarea o avansează constă în „contradicţiile“ (mergînd pînă la „violenţa contrastelor“) care „fac să nu poată fi definit“ fostul partener de viaţă, lîngă care a trăit din 1930 pînă la sfîrşitul anului 1944 (1 ). Cei doi s-au cunoscut în 1930 (pe cînd el avea 35, iar ea 30 de ani), într-o scenă clişeu, „la Teatrul Naţional, unde eu eram actriţă, în anticamera directorului Alexandru Mavrodin. Eram în picioare, stînd de vorbă cu cineva. La un moment dat, mi-au căzut pe jos mănuşile. Mi le-a ridicat Ion Vinea, pe care nu-l cunoşteam. Cînd mi le-a întins, ni s-au întîlnit privirile. M-au frapat albastrul extraordinar al ochilor şi celebrul lui surîs. A doua zi mi-a trimis cu un emisar, un colaborator de-al lui, Paradisul suspinelor, de curînd apărut la Cartea Românească, avînd dedicaţia ce suna foarte în stilul Ion Vinea, adică: «Henriette[i] Stahl,Paradisul suspinelor, cu toată flora şi fauna lui». […] Peste o lună de zile, Ion Vinea, care aflase că sînt la Braşov, a venit acolo şi, ca din întîmplare, mi-a ieşit […]