IPOSTAZELE CINISMULUI

Un sistem critic al distorsionarii

  • Recomandă articolul
„A face uz de inteligenta in maniera kynica inseamna mai curind sa parodiezi o teorie decit sa construiesti una, mai degraba sa gasesti raspunsuri prompte decit sa clocesti intrebari profunde si insolubile. Prima stiinta voioasa este inteligenta satirica, apropiata mai degraba de literatura decit de cunoastere. Ea pune pe tapet aspectele indoielnice si ridicoleale sistemelor. Gindirea lor este una in balans, e ludica, eseistica, neancorata in ipoteze sigure si in principii ultime. Diogene ste cel care scoate stiinta voioasa din cristelnita, luind peste picior stiinta serioasa. Intr-o chestiune, cantitatea de adevar se lasa cel mai bine evaluata dupa cita gluma si ironie poate ea sa suporte. Caci adevarul este o problema de rezistenta la sarcasm, care renaste tot mai proaspata, de sub tirul oricarei ironi. Tot ce nu suporta satira este fals, iar parodierea unei teorii – impreuna cu promotorul ei – inseamna supunerea sa unui experiment al experimentelor. Satira ca metoda? In masura in care este o arta spirituala a opozitiei, ea se lasa invatata pina la un anumit grad, prin cercetarea propriilor gesturi si atitudini fundamentale. Ea se ridica intotedeauna impotriva a ceea ce numim indirect «gindire inalta», impotriva idealismului, dogmaticii, amarilor teorii, a Weltanschaguung-ului, a grandorii, a […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }