IRONIA ROMANTICA

  • Recomandă articolul
Mastile comicului „Ironia este parte componenta a modelului romantic si este strins legata de alte concepte majore, cum sint organicismul, dialectica, intensitatea lirica si melancolia. Tensiunile dialecticii si cele ale ironiei sint intr-o relatie de dependenta reciproca, ele neputind fi, de fapt, concepute una fara cealalta. Ironia romantica este o componenta a perfectiunii romantice si a absolutului romantic, dar este si o oglinda si o reiterare a acelei perfectiuni si a acelui absolut. Ironia romantica, de fapt, cauta perfectiunea prin intermediul expansiunii. Slabirea si segmentarea ironiei romantice ofera cea mai buna explicatie pentru proliferarea tragicomediei si a grotescului in productiile literare ale romantismului tirziu. Dupa 1815, scriitorii francezi, si nu numai, isi declara sfidator dreptul de a zugravi rinjetul grotesc, spaima si caricatura. Prefata lui Victor Hugo la Cromwell a constituit un manifest al amestecului nivelelor stilistice. Aceste fenomene pot fi raportate direct la contextele lor socio-culturale si pot fi prezentate ca expresie a temerilor si dezamagirilor epocii, precum si a unor tendinte de revolta inabusita. Ele pot fi, de asemenea, asociate cu unele traditii ale teatrului si romanului, care apartinusera secolului al 18-lea: povestiri de groaza si povestiri gotice, melodrama si comedii larmoyante, interesul reinnoit pentru balada populara. […] […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }