Islamul a sosit în Europa: cum ne purtăm cu el?
- 01-04-2016
- Nr. 816
-
Alexandru TUDORIA
- OPINII
- 16 Comentarii
Avem o temă nouă: terorismul islamic. El nu ne va mai părăsi de acum înainte, s-a trecut un prag. Va trebui să trăim cu această ameninţare în gînd, oriunde ne-am duce; deocamdată, în Europa Centrală, pe urmă, venim poate şi la marginile ei. Poţi securiza, la nevoie, un aeroport, întărind controalele. Dar nu poţi controla fiecare autobuz aglomerat, fiecare vagon de metrou. Teroriştii vor fi mereu printre noi, în chip potenţial, de aici încolo. Dacă nu ei, în chip fizic, atunci ideea de terorism, care e temeiul spaimei difuze, anonime, generalizate: exact efectul scontat de asemenea atentate, care lovesc, în chip arbitrar şi iraţional, în oameni comuni, tocmai pentru a răspîndi, în toată lumea, o teroare fără o motivare directă. Dacă omori un şef de stat, ca în atentatul din 1914, de la Sarajevo (gest care a declanşat Primul Război Mondial), ţinta e precisă şi toată lumea înţelege sensul sinistru al unei asemenea crime: era un conducator, era vizibil. Dar dacă arunci în aer un vagon de metrou, plin cu oameni obişnuiti, care merg dimineaţa la lucru, motivarea îţi scapă, şi atunci totul devine iraţional, absurd, putînd, aşadar, oricînd să te atingă şi pe tine. Acesta e efectul avut în […]
@gabi: eu am indoieli mari legate de modalitatea de pedepsire de care ati facut pomenire, anume ca sasii ar fi tras in teapa intrucat orice persoana informata cat de cat in istoria Brasovului stie ca acolo, in Piata Sfatului, era o spanzuratoare!
in rest nu am comentarii de facut! in Evul Mediu delincventul producea, prin actul delincvential, un atentat direct la rege, iar acesta din urma se razbuna pe trupul acestuia! de aici si prezenta lui la spectacolul punitiv!
In Occident, pedepsirea ca spectacol incepe sa apuna in secolul al XVIII-lea! Asa cum ne instruieste Foucault, corpul dispare ca tinta principala a represiunii penale, iar executia publica ca spectacol incepe sa fie evitata, pentru ca reprezinta un focar capabil sa reaprinda violenta! locul spectacolului punitiv este luat de un act procedural sau administrativ, dreptul represiv este inlocuit treptat cu dreptul restitutiv, iar justitia nu se mai incarca cu simbolul violentei, penitenciarele trec din subordinea justitiei in subordinea politiei!
interesant din aceasta perspectiva nu este Gheorghe Doja, ci executia capilor rascoalei de la 1784! din cate stiu, Closca este omorat in conformitate cu dreptul represiv, ( agresiune asupra trupului), in timp ce Horia este *beneficiarul* taierii rapide a capului, pentru a se evita suferinta lui…deja un element de modernitate ….
multumesc pentru raspuns…
@mariuta – amanuntul este de gasit la Radu Florescu, posibil si la Dinu Giurascu. Nu gasiti pe internet textele respective, au aparut acum multi ani in carti care nu-s inca puse pe net.
Panoplia pedepselor medievale aplicate delincventilor era uriasa, plina de inventivitate si menita a-i inspaimanta pe viitorii infractori („cine face ca el, ca el o sa pateasca” – si modalitatea functiona!), iar cetatatenii asistau la suplicii, era un reality-show la moda, sic! O cautare sumara pe google va da pentru „pedepse medievale” de la banala decapitare sau bataie la talpi pana la tragerea pe roata, in teapa, fierberea in ulei si arderea pe rug (blasfemiatorii si dusmanii credintei… catolice, ortodocsii doar nu-i mai primeau in Biserica), etc, etc. Felul cum l-au executat ungurii pe Gheorghe Doja pentru revolta contra nobilimii („contra ordinii sociale” ar zice comunistii) e graitor: asezat pe tron de fier incins la rosu, cu o coroana de fier incins, carnea trasa de pe oase tot cu clesti incinsi… Imaginatie, nu gluma! Si sa nu uitam ca sharia – ca de aici porniseram cu controversa – indica pentru furt taierea mainii, pentru adulter lapidarea, etc. iar in Pakistan au fost legiferate pedepsele medievale prin anul de gratie 2006 (daca nu ma insel). Asa ca vederea unui val islamic (ca de aici ne-am luat) aduce in imaginea unuia care stie cate ceva despre islam (cazul meu) toata aceasta panoplie de practici medievale crude, violente si inumane carora le cad victime si azi milioane de oameni, crestini mai ales dar si evrei, budisti, musulmani obisnuiti. Daca asta vrem si noi in Romania – pentru ca asa zic unii ca e corect politic – atunci imi declar „incorectitudinea politica”. Teoriile frumoase si umaniste nu te ajuta cand ai de infruntat realitatea strazii (vezi si cazul din Timisoara de acum cateva zile, cu un roman hartuit in centrul orasului de cinci imigranti – o fi adevarat sau nu, asta politia ancheteaza si stie, la fel ca in cazul celor doua fete cu valul smuls de niste unii prea infierbantati).
@Daniel StPaul: asa este, spunem din ce in ce mai des Lasa-ne in PACE, Da-ne PACE, dar rar in sensul lui Dona Nobis PACEM. Depinde la ce pace tanjim. Astazi insa prioritatea e Pacea Lumii.
@gabi
la Brasov se tragea in teapa pe vremea lui Vlad Tepes? nu cumva e vorba de spanzurare? puteti da referintele istorice cu privire la aceasta informatie? multumesc, ca feed-forward!
@lucid
Una e sa faci hermeneutica propriu zisa (lectura si interpretare de text/enunt sacru) si alta e sa-l trunchiezi, cum a facut autorul, pentru nobile scopuri „seculare”; din perspectiva sacra enuntul in cauza e ceea ce va gasi/dovedi hermeneutul, din cea laica e oximoron ori paradox (sa faci sa convietuiasca asezarea cea buna cu frica si cugetarea in fatsa unei sfintenii ce nu mai exista in registrul desacralizat). In tot cazul, trunchierea e fie manipulare, fie comoditate, fie lapsus elocvent. Si, oricit de cucernic va fi fiind crestinul, nu am indoiala ca se aude mult mai des vorba „Lasa-ma-n pace!” decit exhortarea sacerdotala in cestiune.
@Daniel StPaul: eu as fi in primul rand atent la „CU PACE a o aduce”. Chrisostomul inca nu cunoscuse musulmani (cam devreme!), nici macar pe „biciul lui Dumnezeu”, dar pe pershii lui Saphur da, si nu erau deloc prea blanzi. Eu hermeneutizez indemnul liturgic drept conditionare a savarsirii Euharistiei de pacea omeneasca. Asa ar trebui sa reactioneze crestinii adevarati si azi: pacea are prioritate absoluta ca sa se poata petrece Intruparea in paine si vin.
Felicitări Gabi pentru comentarii.
NB Mai jos (ori mai sus, daca ceasornicele editoriale functioneaza asemenea imputatului carele ma aflu) se gaseste o virgula intersubiectiv-predicativa; fie iertata (…si primita)
Ciudat se misca lucrurile prin batatura noastra, mai neaosa, mai europeana. Spre o pilda, imediat dupa ce va fi fost in decembre’89, in loc sa ne despaduchem de molima de care tocmai „scapaseram” (si care si azi e bine merci), mesteri mari, calfe si alte alcatuiri, ne-au dascalit a merge la bubele mari ale inaintasilor care, se parea, tineau lumea si tsara intr-un purgatoriu infernal (ca sa zic asa). De vreo 3-4 decenii, asa cum in vechime ne veneau luminile antichitatii gratie invatatilor de limba si civilizatie de un anumit gen, au inceput sa descalece prin partile Europei lumini de explozii . etc. Grija imediata fu spre cei din sinul carora coborisera noii artificieri. Si de-atunci o tinem tot asa , si artifciiile devoratoare de vieti europene/occidentale asisderea. Si ne cuprinde evlaviosa o retorica liturgico-sapientiala:”Să stăm cu grijă, să luăm aminte!”. Pai chiar asa, dar n-ar strica sa ne aducem aminte de cum suna discursul original:”Să stăm bine, să stăm cu frică, să luăm aminte, sfânta jertfă cu pace a o aduce…” Mda, oare a cui jertfa?
@lucid – pai nu prea inteleg unde-i logica dumitale, eu mi-am exprimat un sentiment – bun-rau, e al meu – iar dumneata imi tragi cu ce cred europenii despre romani ca despre suprema instanta morala. Pai daca-l bagi si pe Vlad Tepes in ecuatia asta, cred ca va trebui sa inveti mai multa istorie decat am uitat eu si decat au stiut vreodata europenii: Tepes ii tragea in teapa pe delincventi pe model turcesc si sasesc (negustorii sasi din Brasov au fost primii care au tras in teapa niste negustori romani, drept pentru care a venit si Vlad Tepes peste ei prin Valea Prahovei – drum neumblat la acea vreme – si i-a surprins, arzand Biserica Bartolomeu si cartierul respectiv, etc, etc. dupa care i-a tras in teapa pe negustori, de unde si nascocirea Povestirilor Sasesti despre Dracula – autorul e un preot catolic sas care a murit prin 1490 toamna si e trecut pe placa din partea stanga a naosului Bisericii Negre). Trasul in teapa era o practica a vremii si sa-l acuzi azi pe Vlad Tepes de asta e ca si cum ai acuza intregul ev mediu european pentru incalcarea Conventiei de la Geneva privind prizonierii de razboi (data fiind eroarea in care stai, ma tem ca s-ar putea sa nu intelegi ce vreau sa zic, dar imi asum riscul). Eu, in comentariul dinainte, pusesem o intrebare fireasca: ce ar trebui sa facem? Dumneata vii cu injurii: pai m-ai lamurit bustean, asa ca nu iti iau asa-zisul raspuns in considerare.
P.S.1: tara noastra se numeste Romania, nu „rrrominika”, si poate ca e caricatura pentru dumneata: sa fii sanatos!
P.S.2: am oarecari indoieli in a crede vorbele unui ong – recte Surorile Musulmane – finantat de un islamist notoriu suspectat de autoritatile romanesti de activitati teroriste. Poate ca n-ar strica mai multa informare asupra trinomului „cine zice – ce zice – de ce si cui foloseste o anumita stire” inainte de a comenta pe marginea ei.
P.S.3: pana la urma reactia dumitale, domnule @lucid, atat de corecta politic incat seamana cu funia de care Europa vrea sa se spanzure, ma face sa cred ca Vlad Tepes avea dreptate sa-i traga in teapa pe dusmanii care ii veneau in tara sa-i ceara pamant si apa. Ne-a scapat pe noi timp de niste decenii de alte lupte cu turcii (pana la Radu de la Afumati) si a aparat acea Europa crestina de atunci (azi atee/laicizata/in curs de islamizare) care-l considera azi pe el un vampir sangeros si pe noi, romanii, niste hoti de buzunare. La fel zic, sa fie sanatosi cu tot cu inaltele lor cerinte morale si cu sutele de zone negre islamice, in care politia lor nu indrazneste sa calce decat cu vehiculele blindate. Parerea mea sincera: mai bine sa previi decat sa tratezi; iar daca ar fi dupa mine, as interzice prin lege portul valului islamic (Franta abia acum a luat aceasta masura pentru ca a vazut ca nu se mai poate altfel. Iar noi, care luam candva lumina de la Paris, ce asteptam?)
Sper ca acest comentariu e destul de civilizat pentru a nu fi sters – e un drept la replica. Si sper ca urmatoarele comentarii sa fie la inaltimea acestui forum.
Ce se intampla daca zgarii putzin stratul ipocrit al corectitudinii politice in lumea vestica: cand n-o aude nimeni, Irina Begu e pentru frantzuzoaica cu nume spaniol „tziganca imputzta”. Vai, ce super-ofensa pentru mandrii nostri patrioti! Dar cand pe malurile Dambovitzei musulmanii sunt „ciuhapi” si „arabetzi” e apararea valorilor crestine. Atentie la mutatis mutandis.
Pînă una-alta, văd că Germania a chemat milioane de musulmani în Europa, spațiu prin care i-a lăsat să treacă ca prin brînză, nerespectînd nici un fel de reguli. Dacă îndrăzneai să spui că nu ești de acord cu așa ceva, erai automat rasist. Ca și în situația în care nu vrei să se verse toată Africa sau toată Asia în Europa. Sinceră să fiu, mîndria teutonă adormită mi se pare în momentul ăsta răul cel mai mic și cel mai îndepărtat al Europei. Faptul că a ajuns să-mi fie frică să urc într-un avion sau să văd San Pietro – de, jihadiștii vor să lovească simboluri ale civilizației europene – cel mai mare.
Daca mai trebuia inca o dovada ca prostia poate naste monstri, postarea semnata @gabi e graitoare. Si din pacate nu e numai prostie, e si incultura, lipsa de educatie si multa frustrare. Cum le-ar suna unor astfel de indivizi o declaratie de genul „credinta mea islamica se simte revoltata la amintirea miilor de conationali trasi la modul cel mai barbar in tzeapa de sangvinarul dereglat mental prototip al lui Dracula”? Indivizii acestia nu realizeaza ca Occidentul civilizat ii stie azi pe romani mai ales ca urmasi ai lui Dracula si ca shutzi de buzunare si cersetori de la Colosseum si Tour Eiffel pana in Trafalgar Square, si gandesc ca ar fi bine sa-i stie si ca pogromisti de adolescente cu hijab. Concluzia: inca o dovada ca rrrominika nu mai este decat o caricatura de tzara crestina.
Ieri am vazut intr-un hipermarket doua musulmance imbracate in negru de sus pana jos, doar ochii li se vedeau din hijab (sau cum se numeste valul ala islamist negru). E deranjanta, iritanta si ofensatoare vederea lor. Am simtit imboldul de a le vedea fata, de a le da jos valul ala oribil, mi se pare urat modul lor de a se feri de ochii nostri – si in acelasi timp de a ne privi de sus, de parca noi am fi cei barbari, noi in tara noastra, si noi am trebui sa-i acceptam desi ei nu ne accepta. Crestinismul meu s-a simtit revoltat la amintirea Brancovenilor si a tuturor voievozilor nostri care ne-au ferit de pacostea islamului cu pretul sangelui lor si a stramosilor nostri. Mi-am amintit si de cazul acelei stewardese romance care a murit injunghiata de una de-asta indoliata, intr-o toaleta de aeroport arabesc, si politia arabeasca nu a gasit faptasa. Ce-ar trebui sa fac, domnule autor al acestui articol, cand le mai vad? Sa le dau valul jos ori sa ma fac ca nu le vad pana vor veni barbatii lor sa ne sileasca si pe noi sa facem ca ei, pentru ca unul din imamii lor a declarat ca Romania trebuie sa treaca la islam? Ori sa le citesc articolul dvs., sperand ca inteleg destul de bine romaneste ca sa vada ca suntem pasnici?
Hitler (NSDAP)a fost votat in mod democratic de 32% din populatie nicidecum de majoritate. Majoritatea in parlament si-o va forma prin mijloace total nedemocratice.
De acord intrutotul cu acest punct de vedere! Atentie deci, la datoria fata de valorile noastre, atentie la cum punem in aplicare „priceperea si intelepciunea” noastra. Sa recunoastem, grea misiune, dar nu imposibila. A recunoaste ca nu toti arabii, islamicii, cei de alte religii sunt teroristi, a reusi sa despartim raul de bine, a-i ajuta pe cei in suferinta, cere luciditate, omenie, si discernamant.