Ispitirea sfintului lector: mastile memoriei culturale

  • Recomandă articolul
Oricit de discutabil (si de discutat) ar fi, ceea ce numim in mod curent, „arbitrarul semnului lingvistic“ explica in parte criza congenitala de legitimitate a literaturii. Daca il credem pe Genette, orice text literar afiseaza un Pentru ca… emfatic, ca sa preintimpine si sa dezamorseze De ce?-ul obstinat al cititorului sau virtual. In aparenta foarte diverse, argumentele inventate de autori de-a lungul timpului pentru a compensa acest defect genetic al literaturii se reduc la un numar limitat de optiuni strategice. De pilda, asa-numita motivatie realista, cu al carei mecanism este familiarizata toata lumea (sau crede ca este). Sau, exact la antipozi, arbitrarul artistic deschis asumat – solutie recomandata de Sorel in secolul clasic, intr-o aparare faimoasa a Cidului. (Conform unei astfel de logici, prin excelenta antirealiste, daca tehnologia de constructie a operei o cere, autorul isi poate permite cele mai extravagante solutii, in conflict total cu simtul comun si cu asteptarile epocii sale.) Trec peste dezbaterea pe care ar merita-o polaritatea de mai sus, oprindu-ma la un alt tip de justificare, din ce in ce mai frecventa in secolul XX si aflata la echidistanta de legitimarea realista si de arbitrarul curajos asumat. Ea foloseste drept alibi deja-creatul (memoria literara) si […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }