Ispitirea sfintului lector: mastile memoriei culturale
- 30-04-2002
- Nr. 114
-
Monica SPIRIDON
- Literatură
- 0 Comentarii
Oricit de discutabil (si de discutat) ar fi, ceea ce numim in mod curent, „arbitrarul semnului lingvistic“ explica in parte criza congenitala de legitimitate a literaturii. Daca il credem pe Genette, orice text literar afiseaza un Pentru ca… emfatic, ca sa preintimpine si sa dezamorseze De ce?-ul obstinat al cititorului sau virtual. In aparenta foarte diverse, argumentele inventate de autori de-a lungul timpului pentru a compensa acest defect genetic al literaturii se reduc la un numar limitat de optiuni strategice. De pilda, asa-numita motivatie realista, cu al carei mecanism este familiarizata toata lumea (sau crede ca este). Sau, exact la antipozi, arbitrarul artistic deschis asumat – solutie recomandata de Sorel in secolul clasic, intr-o aparare faimoasa a Cidului. (Conform unei astfel de logici, prin excelenta antirealiste, daca tehnologia de constructie a operei o cere, autorul isi poate permite cele mai extravagante solutii, in conflict total cu simtul comun si cu asteptarile epocii sale.) Trec peste dezbaterea pe care ar merita-o polaritatea de mai sus, oprindu-ma la un alt tip de justificare, din ce in ce mai frecventa in secolul XX si aflata la echidistanta de legitimarea realista si de arbitrarul curajos asumat. Ea foloseste drept alibi deja-creatul (memoria literara) si […]