Istoria artei, succesiunea starilor de echilibru intre originalitate si materializare
- 30-06-2005
- Nr. 275
-
Victor POPESCU
- ISTORIA ARTELOR
- 0 Comentarii
Anca OROVEANU Rememorare si uitare: scrieri de istorie a artei Cu un cuvint insotitor de Andrei Plesu Editura Humanitas, Bucuresti, 2005, 278 p. Dupa inedita carte Teoria artei europene si psihanaliza, premiata in 2001 de sectia de critica a Uniunii Artistilor Plastici, Anca Oroveanu revine pe piata editoriala cu o antologie de texte pusa sub semnul memoriei si recuperarii. Volumul Rememorare si uitare: scrieri de istorie a artei este unul „eclectic“ (expresia apartine chiar autoarei), incluzind studii, articole si interviuri publicate in reviste de specialitate (Secolul XX, Arta etc.), texte din cataloage de expozitii si traduceri inedite, din Baudelaire, Benjamin, Barthes si altii. Sint parcurse, cu aceeasi atentie si grija, secole intregi si stiluri eterogene – de la Renastere la contemporaneitate, de la Arcimboldo si Leonardo la Tristan Tzara si Horia Bernea. In ciuda diversitatii tematice a incursiunilor in istoria artei, culorile vii ale evocarilor si contururile unor artisti greu de clasat converg, printr-o intentie comuna, spre un acelasi „punct de fuga“. „A medita la eclipsele si persistentele memoriei in cimpul artei, la oscilatiile ei […] intre excesele rememorarii si excesele uitarii ramine, continuu sa cred, un exercitiu util“, marturiseste autoarea in Nota introductiva. – Relatia obiect si reprezentare in […]