ISTORIA DIN CUTIA DE PANTOFI. Un fotoliu agreabil, o masă la fel
- 02-09-2011
- Nr. 590
-
Daniel VIGHI
- Rubrici
- 0 Comentarii
În romanul Adio Europa!, I. D. Sârbu rîde amar de prostovani. Sarcasmul epic nu se cheltuie doar pe seama comunismului dinastic autohton. America e şi ea prezentă cu popii ei presbiterieni, alăturându-se cazaicioului şi samovarului. Acelaşi pe care Samuel Tespis, evreul din Tarnopol, îl admiră în iarmarocul cu marfă rusească în Timişoara anului 1856 (cf. fişa 3626). Aşa cum am mai spus, alăturarea acestuia e prilejuită de revoluţia, de data asta morală şi, desigur, mondială. În poemul lui Voronca dedicat ceaiului care fierbe în samovar tot revoluţia era prezentă. Şi tot mondială şi (tot) morală: „Mujicul rus face legătura între cer şi pămînt, între Asia şi Europa“. (Adio Europa!, 178). Veşnic, universal, mujicul Asiei şi al Europei, al cerului şi al pămîntului poate fi acela pe care-l întîlneşte Tonegaru pe cînd citeşte „ziarul la ora (…) tardivă de seară pluvială“. În gerul siberian reveria poetului îşi abandonează: „gîndurile subversive să conspire în / samovar“. (Steaua Venerii, 6). Nu departe, în drum spre catacombele Kievului, drumurile principale sînt proaste, cele vicinale îngrozitoare, brişca se zgîlţîie dintr-o groapă într-un ogaş şi de acolo într-un făgădău pînă ce răsare dinainte o izbă a unor evrei săraci în a căror bucătărie fierbe apa […]