Istoria în arta contemporană

  • Recomandă articolul
În arta poloneză de după anul 2000 se poate remarca un interes evident pentru istorie, în special pentru aspecte legate de cel de-al Doilea Război Mondial, de Holocaust1, de relaţiile polono-germane2 şi polono-evreieşti, dar şi o preocupare pentru istoria recentă: Polonia Populară (RPP) şi mişcările de revoltă împotriva acesteia3. Dar interesul pentru istorie nu este un fenomen nou în arta poloneză. Creaţia postbelică făcea trimitere la traumele războiului (îi amintim pe Andrzej Wróblewski, Tadeusz Kantor, Alina Szapocznikow). În anii ’90, despre problema memoriei Holocaustului vorbea lucrarea lui Miroslaw Balka, Coridor de săpun (1993)4, asupra chestiunii comercializării Holocaustului ca „sursă de divertisment“ atrăgea însă atenţia Zbigniew Libera prin cunoscuta sa lucrare Lego. Lagăr de concentrare (1996). Prin aceeaşi creaţie, artistul se întreba şi în legătură cu memoria Holocaustului: ce reprezintă acest eveniment de neconceput pentru tineri, pentru care este deja un trecut îndepărtat? Piesele Lego-ului se asociază cu sentimentul de siguranţă, cu lipsa de griji, cu joaca şi, ceea ce este important, cu casa (cu joaca în casă), apărînd ca un simbol universal al copilăriei bune şi creative. Prin urmare, Lego face parte din simbolurile universale ale culturii contemporane, în acelaşi mod în care face parte şi Holocaustul, ale cărui semnificaţii […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }