Itinerare cu Dealul lui Bernea

  • Recomandă articolul
L-am cunoscut pe Horia Bernea intr-un moment cind el devenise deja un punct de referinta in lumea artelor vizuale romanesti. Dar inainte de a-l cunoaste pe artist, i-am cunoscut Dealul, cu pamintul, iarba si tufele lui, cu linistea lui zumzaitoare si cerul lui ca o enorma prapastie inversa. La inceputul anilor ‘80 Dealul lui Bernea era deja un reper in orice discutie despre ceea ce era nou in pictura romaneasca. Tin minte ca pe vremea aceea detasasem dintr-un numar al revistei Secolul 20 plansele color cu dealul Borii-Bardas (acesta e numele real al obiectului) de la Poiana Marului, privit de Horia Bernea de-a lungul tuturor celor patru anotimpuri. Linga reproduceri se aflau si fotografiile alb-negru facute chiar de artist si asta mi se parea o provocare vizuala teribila. Din cind in cind imi intindeam plansele in fata si le admiram, incercam sa le citesc, faceam comparatii intre fotografii si lucrari. Fotografiile erau brutal de reale si de obisnuite. Dealul nu avea nimic spectaculos in sine. In schimb, ma simteam coplesit de forta, pregnanta materiala si gratia acelor imagini (care nu erau, totusi, decit niste reproduceri). Cum putea sa existe o distanta atit de mare intre fotografie si obiectul de pe […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }