Jurnal de cenzor

  • Recomandă articolul
Scriitoarea Liliana Corobca a publicat trei studii despre epurarea cărţilor în perioada post­belică, printre care, în 2014, Controlul cărţii. Cenzura literaturii în regimul comunist din România, rezultat al cercetărilor ei în fondul recent desecretizat al Direcţiei Generale a Presei şi Tipăriturilor – instituţia cenzurii –, cărţi în care a demonstrat complexitatea fenomenului şi efectele profunde şi durabile ale acestuia asupra culturii române. Noul ei roman recuperează viaţa din spatele documentelor, adună, cum ar spune un teoretician francez, „sîngele uscat în codurile de legi“, recompune figura celui/celei care, în birourile înţesate de microfoane de la Casa Scînteii, citea şi tăia. Citea şi tăia cu tenacitate, uneori cu ură, alteori cu înţelegere şi cu emoţie, avînd, fie şi doar pentru o bucată de timp, convingerea că deţine un rol-cheie în angrenajul cultural, ideologic şi social al epocii, că îşi face corect datoria faţă de ceilalţi – Partidul, Literatura, Cititorii. Cartea are ca artificiu narativ un „caiet lector“, un jurnal de cenzor, pe care autoarea l-ar fi primit de la şefa Biroului Documente Secrete de la DGPT – funcţionară care, în anii ’70, răspundea personal de distrugerea acestor hîrtii –, după 40 de ani de la momentul în care, fugind din ţară, sustrăsese […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.
object(WP_Term)#12889 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }