La Beauté

Frumusetea artelor frumoase

  • Recomandă articolul
Redevin artele frumoase in discursurile de „post“ – (modernism, umanism, conceptualism si alte „-isme“)? Sau ele n-au incetat nici o clipa sa fie asa, in ciuda ipocriziei esteticii secolului al XX-lea? Tensiunea oximoronica din sintagma „arte frumoase“ devenise suparatoare. Frumusetea a fost pusa la zid de „artele plastice“ sau „vizuale“. Bad girl, ea a fost acuzata de modernitate, de a fi servit prea multor stapini. Din rasfatata (in clasicism, antichitate etc.) a devenit, rind pe rind, plictisitoare, dictatoriala, demna de dispret, de dezgust, de ura chiar, pierzindu-si orice autoritate in „misoginia“ esteticii moderne, in relativismul ultimului secol. Reintoarcerea frumusetii pe simeze in discursurile de „post“ denota, dincolo de o anumita oboseala a modernitatii, o incercare de a redefini artele. Gratie intersectarii vizualului cu limbajele publicitare, imaginea tineretii vesnice, a sexualitatii fericite, satisfacute de frumusetea ingenua, surizatoare, prozaica, cotidiana sau sofisticata este perfect cuplata cu prosperitatea economica si puterea de cumparare in economia postindustriala. Frumusetea e de vinzare, se cumpara, capata pret, ca o promisiune publicitara a satisfactiei, a fericirii chiar. „Frumusete si intristare“ (Kawabata) ramine in urma, ca expresie a modernitatii. Proasta sa reputatie de secol XX nu o impiedica sa fie repusa astazi in drepturi, redimensionata, recitita, pe simezele […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }