Libertatea, precum iubirea
- 16-01-2015
- Nr. 755
-
Carmen MUŞAT
- Editorial
- 25 Comentarii
Uneori, ficţiunea are neliniştitoarea capacitate de a anticipa evenimentele lumii reale, cu o precizie stranie. Cînd ficţiunea şi realitatea se suprapun, irumpînd simultan în spaţiul public, prima certitudine spulberată este cea a coerenţei lumii în care trăim. Rafalele automatelor au transformat instantaneu o distopie de un gust îndoielnic într-o cronică a unor evenimente cu un mare grad de probabilitate. Lansat în aceeaşi zi cu sîngerosul atentat asupra jurnaliştilor de la Charlie Hebdo, romanul lui Michel Houellebecq, Supunerea, spune, involuntar, şi o poveste tragică despre rolul hazardului în istorie. Ceea ce nu spune, însă, romanul lui Houellebecq este cum au ajuns libertatea, egalitatea şi fraternitatea, principiile fondatoare ale democraţiei, să devină vulnerabilităţi majore într-o lume care se descoperă tot mai puţin liberă şi tot mai fragilă. S-a vorbit foarte mult în ultima săptămînă despre libertate, despre nevoia de a „atenua” conceptul de libertate de expresie, cu ajutorul unor noţiuni precum „autocenzură“, „înţelepciune“, „responsabilitate“, tocmai pentru a nu lovi în credinţele şi în valorile identitare ale Celuilalt. Nu cred că un masacru soldat cu atîtea victime poate fi justificat cu formule de genul „e o crimă oribilă, dar caricaturile celor de la Charlie Hebdo erau de prost gust“. Masacrul nu poate avea […]
@mariuta Sunt sigura ca Rorty va aduce lumina mult cautata in subiectul despre care discutam aici! Ce pacat ca nu v-ati gandit de la inceput sa-l „bagati” in discutie! Aveam raspunsul pana acum….
Cu alta ocazie, pana atunci, succes la sezatoarea mulgatoarelor de vaci!
PS Bine ca ne ramane umorul si oamenii stiu cand sa-l utilizeze:
http://tempsreel.nouvelobs.com/vu-sur-le-web/20150122.OBS0541/le-japon-repond-aux-djihadistes-a-coup-de-photoshop.html
pentru mine Le Monde este precum * Aurora Democratica*, il scol pe Vasile, barbatu-miu si citim sa vedem cum merge Franta, sora noastra mai mare de ginta latina..
si ce citim sunt *fapte de discurs* dupa cum zice Foucault…noi traim viata francezilor dupa ce scriu ziarele..de unde sa stim noi cu nu-s fapte de discurs, ci gargara…adica heideggeriana flecareala..
cat priveste limbajul, ce sa spun, o fi expresia gandirii, cum spune unul, o fi expresia fiintei, cum spune, Vasile, betivanu de barbatu-miu, care-l citeste pe Heidegger * si intervine sumar in traducerea* domnului Liiceanu la Sein und Zeit, spune ca e mai degraba expresia fiintei..
cand m-oi intalni cu celelalte mulgatoare de vaci, am sa le intreb si pe ele, cum vad ele limbajul
sa speram cu l-o fi citit pe Rorty, ca atunci ne incurcam rau de tot…
@mariuta
Nu va faceti griji, inca mai sunt capabila sa fac diferenta intre o vacuta molcoma care poate sa-ti arda o copita cand te astepti mai putin si un catel care latra nervos dar nu musca.
Presedintele „le da” si el cu ce poate, primul ministru la fel, scoala se reformeaza si laicizeaza profund ceea ce e foarte bine) iar Sarkozy se ridiculizeaza ca de obicei ( ceea ce e si mai bine). In timpul acesta cetatenii isi continua viata in ritmul obisnuit, desi evident nu pot scapa acestui val de declaratii, promisiuni etc. Pana si cozile in fata chioscurilor de ziare pentru a gasi (in sfarsit!) un numar din Charlie Hebdo au ajuns obisnuite….
Ideea pe care voiam sa o transmit- nu numai dvs- e aceea de a discuta despre lucruri pe care efectiv le cunosti, le traiesti si …le intelegi. Un sfat, daca-mi permiteti: scrieti bine, desi putin prea tehnic pentru anumite subiecte, dar ar fi bine sa renuntati (macar partial ) la falsa modestie cu „eu , aia mica si proasta care sta la coada vacii si nu stie mai nimic, isi da cu parerea cand e luna plina”. Suna bine, o data, de 2-3 ori sau 10, dupa care devine indigest. Si e pacat, pentru ca efectiv, interventiile dvs sunt apreciate sincer.
Doamna,
ma iertati ca intervin,
am inteles ca apreciati afirmatia mea ca fiind din partea unei necunoscatoare sau dimpotriva:)), oricum ar fi ati avea dreptate..
sa ma explic: cu putinatatea facultatilor pe care le am, am dedus ce am scris tot citind presa franceza..am selectat pentru dumneavoastra doar doua mostre..in care presedintele le da cu Valori, cu Statul, cu Republica, cu Franta..cu securitatea legata de cetatenie, exact alea fundamentale..adica esentiale…
Cette attente du pays tient en deux mots : sécurité et citoyenneté.
En savoir plus sur http://www.lemonde.fr/idees/article/2015/01/22/securite-citoyennete-des-paroles-aux-actes_4561236_3232.html#R6T3YPIzx9oZzJM1.99
« Le pays a changé, le regard qu’il porte sur ma présidence aussi, explique M. Hollande au Monde. Une épreuve comme celle-là change également celui qui, au plus haut niveau de l’Etat, a dû l’affronter. La France est sortie plus forte de cette tragédie. J’ai moi-même été conforté dans mes convictions et dans la fierté que je porte dans les valeurs de notre République
En savoir plus sur http://www.lemonde.fr/politique/article/2015/01/19/hollande-apres-charlie_4558932_823448.html#mKvSymTdIy43rGlz.99
sper ca nu mi-o luati in nume de rau, dar eu militez pentru dreptul de afirmare in public a mulgatoarelor de vaci,
lozinca noastra e din Deleuze: *Cu ce drept să nu vorbesc despre medicină fără să fiu medic, dacă vorbesc despre ea ca un câine? *
acu, iertati, sper ca nu veti gasi prea multe diferente intre caine si vaca, ca sa ne puneti la punct!
@mariuta
Suntem in 2015 si daca discutam despre ” …esenta statului, esenta guvernarii, esenta Frantei….” ori cunostem subiectul, ori nu…….’
In rest, va doresc toate cele bune (mai ales ca pretul litrului de lapte e in scadere). http://dev.observatorcultural.ro/#
am citit, imi este clar,
numai ca acesti antiCharlie sunt doar partea vizibila a aisbergului….
citez din M.Gauillaute, *Memoire sur la reformation de la police de la France soumis au roi en 1749*
* nu este vorba de a face din societate o cas[ religioasa, aceasta nu este posibil: trebuie diminuate pe cat posibil anumite inconveniente. dar ar fi periculos sa le nimicim. Trebuie sa-i gandim pe oameni cum sunt, nu cum ar trebui sa fie. Trebuie sa combinam ceea ce permite sau permite starea actuala a societatii si sa muncim dupa aceste principii*
io, ca mulgatoare de vaci inteleg ca trebuie sa plecam de la realitate si nu de la principii…
am vazut in aceasta perioada mereu trimiteri la esenta statului, la esenta guvernarii, la esenta Frantei..cred ca aceste trimiteri la esentialisme fac parte dintr-un conservatorism, poate inevitabil, cand se produce o rana..dar ma tem ca guvernarile se vor ocupa foarte mult de a introduce mecanisme de control, de preventie, de cresterea a sigurantei si atunci tot acest discurs despre esenta, adica despre libertatea de expresie, devine o perdea de fum
am sa-mi fac timp sa urmaresc ce mi-ati trimis…si am sa caut, daca va mai fi timp sa va comunic impresiile…
nu cred ca nu ati fost clara in exprimare, daca era ceva cetos, v-as fi spus,
am in cap o *propozitie*, anume ca oamenii simt ca fac parte din aceeasi societate daca au cam aceeasi reprezentare despre ea, acolo, in reprezentare, existand cateva lucruri, ce este sacru, ce este profan, ce este permis, ce este interzis….
eu sunt oarecum surprinsa ca in acest caz de care ne ocupam * umanistii*, cei care lucreaza cu aceasta * lume virtuala*, in care gasim idei, dar si sentimente, pun problema solutiilor in termeni de politici economice, sociale, adica lucruri nu doar foarte dificile si care solicitat timp, ci si in afara preocuparilor lor…adica in modificarea conditiilor care produc reprezentarile..
asta imi aduce aminte de constatarea unui ganditor american care spunea ca scriitorii militeaza pentru democratie in societatea civila si in cea politica, dar uita de ea cand e vorba de propriul corp profesional…
poate ca ar trebui ca *umanistii* sa-si internalizeze externalitatile, potrivit principiului * poluatorul plateste*!
ma rog, vorbesc si eu ca o mulgatoare de vaci..
@mariuta
Nimeni nu contesta cifrele enuntate privind o manifestatie sau alta in tarile musulmane; este vorba doar de caracterul acestor manifestatii, care in aceste doua tari (Ingouchie si Tchétchénie) nu sunt deloc spontane cel putin pentru o mare parte dintre manifestanti) ci mai degraba organizate de oficialitati, in urma declaratiilor pompoase ale presedintilor respectivi.
V-am dat link-ul documentarului de pe Arte doar ca sa intelegeti care e atmosfera acolo si cat de ” liberi de a se exprima” sunt oamenii. De unde reiese si „importanta” unei astfel de manifestatii. Asta nu inseamna ca nu au dreptul sa-si exprime punctul de vedere ( al lor sau al oficialitatilor), dar sa nu dam mai multa importanta decat merita unor asemenea fapte. Asta era ideea comentariului meu, imi pare rau daca nu am fost prea clara in exprimare, dar ma grabeam si nu am avut timp sa detaliez.
http://www.lepoint.fr/monde/anti-charlie-l-appel-a-manifester-du-president-tchetchene-19-01-2015-1897657_24.php
@lucid Jignirile dvs ma lasa rece pentru ca nu dau doi bani pe cea ce spuneti.
In general, ignoranta ( dublata de suficienta: capra raioasa care tine coada sus) m-a amuzat intotdeauna. Ingushii sunt un popor musulman, deci nu e deloc surprinzatoare manifestatia de acum cateva zile , mai ales dupa declaratiile presedintelui tarii (si ale altor demnitari):
„“A l’évidence, certaines personnes en Occident désirent commencer une nouvelle guerre et l’utiliser pour se débarrasser de tous les musulmans qui vivent dans ces pays”””
Cu asemenea declaratii si cu puterea de convingere a autoritatilor nu e greu sa scoti oamenii in strada, chiar daca nici 10 din ei nu auzisera pana acum de Charlie Hebdo. Dar se pare ca anumite lucruri va depasesc puterea de intelegere; imi pare rau pentru dvs.
PS Documentarul de pe Arte e foarte bine facut dar trebuie si inteles sau macar vizionat.
multumesc de informatie,
am citit datele dintr-un sondaj de opinie legat de cele intamplate…banuiesc ca informatiile sunt valide.. etc..
faptul ca imediat dupa tristele evenimente, adica intr-un moment in care sensibilitate este foarte puternica, 42 la suta dintre francezi considera ca ar trebui evitata publicarea de caricaturi ofensatoare, ei bine, aceasta cifra spune ceva despre * intelepciunea* acestei natiuni..
as putea spune ca Franta este impartita in doua intre libertate si nevoia de siguranta…
daca nu vor interveni alte evenimente, ar fi interesant de vazut evolutia cifrelor pe aceeasi tema…anticipez o scaderea a sustinerii principiului libertatii, pentru un plus de securitate,
oricum problema ramane: creatorul din spatiul umanist ar trebui sa constientizeze ca nu poate ramane doar in spatiul definit de etica convingerilor, fara sa-si asume si etica responsabilitatii…adica sa repete la nesfarsit experienta initiata de scriitorii si filosofii Luminilor ..
incerc un gand: oare Marx, despre care Popper spune ca a fost un ganditor profund umanist, ce ar fi spus despre dictaturile de tip stalinist?
poate gresesc, de altfel, noi, mulgatoarele de vaci, nu ne consideram infailibile, le-am spus-o mereu suratelor: norocul nostru este ca nu suntem singurele cu *rationalitate limitata*..
Maestre Serban Foarță, eu Vă mulțumesc tare mult pentru cum ați amintit de Sfîntul Francisc D’Assissi
și pentru că nu am la îndemînă decît două picturi, îmi permit cu tot respectul și bucuria sinceră să îmi amintesc patru versuri tălmăcite din Rilkesuperb de către Dumneavoastră :
El pare-nduioșat, adese,
că-i ascultat frumos și-atunci se-ndură
să-și de pe față viața, iar după, nu-i mai iese
nici un cuvînt pe gură.
este, desigur, din poemul Pămîntul, cerul…, dar care, vai, nu mai știu dacă este dintre cele franceze sau germane
(Maestrul știe cine poartă Bolovanul unui Sisif ratat…)
Majoritatea copiilor la Beslan erau osetini, ingushii au fost catziva. Ura lor fatza de cecenii islamisti este insa foarte puternica – sunt si motive tribale. De aceea manifestatia e un semn ingrijorator.
@mariuta se refera la o demonstratie la care nici eu nu ma asteptam , a ingushilor in propria lor capitala. Beslan a fost cimitirul a sute de copii ingushi luati ostateci de un comando cecen si ucisi mai ales de amatorismul trupelor speciale ruse. Ingushii erau si inainte la cutzite cu cecenii dar dupa Beslan au devenit dusmani de moarte. Islamistii ceceni i-au atacat de multe ori – despre asta e vorba la Arte, dar ingusii au respins ferm cu arma in mana islamismul. Acum au iesit si ei in strada. Hollande ar trebui sa calculeze catzi km sunt din Ingushetia pana la Paris.
Sfertodoctismul obraznic m-a distrat intotdeauna.
@mariuta
In 2010 Arte difuza emisiunea intitulata
„Ingouchie, le règne de la terreur „; ea va fi redifuzata saptamana viitoare, cred. Daca aveti ocazia sa o vizionati veti intelege ca aceasta cifra de 15 mii de demonstranti nu are nici o relevanta, ca si manifestatia in sine. Daca ar fi capabili sa manifeste liber, ar face-o impotriva terorii, a lui Putin etc.
http://television.telerama.fr/tele/magazine/arte-reportage,2058585,emission15350706.php
evenimentele dureroase petrecute in capitala Luminilor au o semnificatie dincolo de aceea produsa de masacrarea a 2000 de persoane in Africa, prin simbolistica pe care o contin! Lucrurile nu se pot compara!
sa zicem prin urmare ca vedem aici o modificare a responsabilitatii in termenii diadei dintre securitate si libertate in sensul ca aceasta diada nu mai este o problema exclusiva a statului, ci trebuie asumata de individ!
asta inseamna ca trebuie sa ne intoarcem la Lumini si sa regandim la unul din pricipiile modernitatii, acela de a gandi cu capul propriu, nu doar la ce avem de creat ci si la diada securitate-libertate, anume daca prin ceea ce comunicam marim spatiul libertatii sau dimpotriva, marim forta statului, din nevoia de un plus de securitate!
nu cumva acum se realizeaza visul de aur al artistului, acela de a fi luat in seama, precum omul de stiinta si omul politic?
nu cumva acum etica raspunderii trebuie adaugata eticii convingerilor, asa cum se intampla cu omul de stiinta?!
Nu asta a vrut Dostoievski sa arate cand Ivan Karamazov a fost acuzat de fratele sau ca este coresponsabil la crima comisa!
intr-o lume in care simbolurile nu au granite, (15000 de oameni au demonstrat ieri in Ingusetia impotriva caricaturilor de la Paris), sa ne ascundem in spatele granitelor si a legilor este, in cel mai bun caz, o naivitate!
Cati km sunt de la Paris la Ingusetia?
„După experienţa regimului comunist, care ridicase noţiunea de autocenzură la rang de comportament social, nu cred că autocenzura e preferabilă cenzurii…”
Ce sa intelegem prin aceasta afirmatie?Este o invitatie la a opta intre forme de pune fermoar porniilor individuale sau de grup in spatiul public? Multa dreptate cred ca au semnatarii : mariuta , profesor ,Ceilia Ifrim si inclin sa cred ca si postarile din alte publicatii , nu prea laudative la adresa CH , au sustinere.Condamnand asasinatele de la publicatia franceza , sa vedem si lovitura comerciala data :cresterea tirajului peste cele mai optimiste asteptari, plus manifestarrile de mare intindere , unele cu participatiunea si de VIP-uri politice.Eu sunt partizanul proverbului : cum iti asterni , asa dormi .
Primul Ministru Kevin Rudd – Australia:
„IMMIGRANTS, NOT AUSTRALIANS, MUST ADAPT. Take It Or Leave It. I am tired of this nation worrying about whether we are offending some individual or their culture. Since the terrorist attacks on Bali , we have experienced a surge in patriotism by the majority of Australians.””IMIGRANTII SI NU AUSTRALIENII TREBUIE SA SE ADAPTEZE. Asta e, va convine sau nu. Sunt satul de ingrijorarea acestei natiuni in privinta ofensarii unor indivizi sau a culturii acestora.
> De la atacul terorist din Bali incoace suntem martorii unui val de patriotism venit din partea majoritatii australienilor.
Aceasta cultura s-a creat in peste doua secole de zbateri, incercari si victorii a milioane de barbati si femei in cautarea libertatii.
Vorbim mai cu seama ENGLEZA, nu spaniola, libaneza, araba, chineza, japoneza, sau orice alta limba. In consecinta, daca doriti sa fiti parte a acestei societati, invatati limba!
Majoritatea australienilor cred in Dumnezeu.
Asta nu e vreo aripa crestina de dreapta sau o presiune politica, ci un fapt, intrucat barbati si femei de credinta crestina, pe principii crestine, au fondat aceasta natiune, ceea ce este clar documentat.
E cu siguranta adecvat a se afisa asta pe peretii scolilor noastre.
Daca Dumnezeu este o ofensa pentru voi, va sugerez sa considerati o alta parte a lumii ca fiind casa voastra, intrucat Dumnezeu este parte a culturii noastre.
Vom accepta credintele voastre fara a va intreba de ce.
Tot ce va cerem este sa o acceptati pe a noastra si sa traiti cu noi in armonie si bucurie pasnica.
Aceasta este PATRIA NOASTRA, PAMANTUL NOSTRU si STILUL NOSTRU DE VIATA si va vom permite orice oportunitate pentru a va bucura de toate acestea.
Dar imediat ce incetati a va mai plange, vaita si ingrozi de Steagul nostru, de Onoarea noastra, de crezul nostru Crestin, de Stilul nostru de Viata, va recomand cu caldura sa profitati de o alta mare liberatate australiana, LIBERATATEA DE A PLECA.
Daca nu sunteti fericiti aici, atunci PLECATI.
Nu v-am obligat noi sa veniti aici.
Voi ati solicitat sa fiti aici.
Asadar, acceptati tara pe care VOI ati dorit-o.”
La aşa întrebări şi răspunsuri, AŞIJDEREA
„pricepere” !
Într-o proporţie covîrşitoare de 98,35%, ca şi aici, analiza evenimenteleor de la Paris
ESTE mai mult decît GRAV(ă)-GRAVE, dar nimeni [ nu are interesul să spună adevărurilor pe nume, să pună diagnosticurile corecte, şi mai ales, acum cînd s-a ajuns extrem de tîrziu într-un impas în care nu există soluţii decît cele pe care TIMPUL le va aduce de la SINE !]
Pînă-atunci stăm la TAIFAS, bîiguind despre Limite,
„out of translation” !
Continuarea în episodul următor !
„Attenti al lupo”
Celor care întreţin, FALSA diversiune şi argumentul BLASFEMIEI,
trebuieşte neapărat precizat o banală nuanţă esenţială :
Mahomet este doar un Profet, nu o Divinitate. PUNCT !
P.S. iar comparaţiile atît de nepotrivite a „Caţavencii”-lor cu „Charlie Hebdo” şi a României cu Franţa nu ţin doar de un minimum bun simţ.
P.P.S. ICONOCLASM sau Magia Diversiunilor ?
Amnezii eludări diversiuni şi amalgamuri deformări prin omisiuni,
recunoaşterea suprapunerii total nepotrivită a unor planuri în contextul Realităţii Concrete
a Terorismului islamist generalizat Mondial şi a Crimei Odioase, azi de la Paris,
şi totuşi în ciuda tuturor acestor detalii, intelectualul-intelectualii O COMIT !
Este extremist de curios cum „intelectualii” UITĂ cum a evoluat şi unde a ajuns UMORUL ( de toate genurile) în lumea occidentală civilizată, UITĂ că „Charlie Hebdo” face parte integrală din patrimoniul cultural al Franţei LIBERE şi că mai ales astăzi, umorul a ajuns la un nivel de Deriziune Sarcastică Caustică deosebită, exemple ar fi nenumărate şi Toate Astea Nu Deranjează pe absolut Nimeni din Franţa Civilizată, pe niciun veritabil francez, care nici nu se „sinchiseşte” de acest gen de caricaturi în tiraj redus adresîndu-se unei părţi absolut minoritară a populaţiei, amuzîndu-se sau nu, Şi ATÎT !.
Ce să mai vorbim de UMORUL britanic, „Monthy Python” fiind una din culmile Fabuloase ale Deriziunii Aberaţiilor şi Prostie Omeneşti.
Aceste gen de UMOR, acest nivel al deriziunii, este un cîştig cultural spiritual al LIBERTĂŢII şi al Libertăţii de Exprimare Propriu devenit natural firesc o Calitatea a acestor societăţi civilizate, după secole şi secole de Sacrificii, Războaie şi Atrocităţi.
Cei care nu pot pricepe ASTA, provincialii, fanaticii, intelectualii cei neaoşi, barbarii, cei săraci cu duhul şi alţi indivizii pe cale de dezvoltare, n-au decît să tot dezbată, să analizeze şi să se întrebe miraţi, ce sex au îngerii !
La ceea ce s-a ajuns astăzi era mai mult decît previzibil mai abitir decît niciodată cel puţin începînd cu 11 septembrie 2001. Dar Nimeni n-a „făcut” nimic !
DAR , se pare, „intelectualii” se doresc mai „existenţialişti” decît „Sartre”, încurcînd nu ştim de ce nişte planuri care nu se potrivesc deloc, MAI ALES în contextul carnagiului de la Paris şi cel al TERORISMULUI CRIMINAL islamist generalizat care continuă, ca un război-dez-batere polemicanticoasă a manipulărilor orbitoare intelectualiceşti într-o magmă „popolară” ca o ciorbă întreţinută fierbinte cu vehemenţă şi ştaif în amalgamuri şi diversiuni.
accept reformularile propuse, nuanteaza mai bine lucrurile si nu tradeaza ideea….
cum spuneam, avem si noi mulgatoarele de vaci limitele noastre, ce doar astia cu doctoratul?
Voi parafraza titlul articolului doamnei Carmen Mușat, titlul de altfel frumos ,cu următoarea frază: Da,și iubirea de Dumnezeu te face liber.
În mod sigur autoarea articolului nu s-a gândit la acest lucru. De aici, și restul articolului.
Libertatea de expresie , noțiune și fapt moral, înseamnă să știi să te oprești la timp.Omul a fost înzestrat cu Rațiune, cu posibilitatea de a alege.
Libertatea de expresie nu înseamnă desfrâu, și vă rog să luați cuvântul în sensul cel mai obișnuit, cotidian, civic, dacă vreți . Desfrâu înseamnă fără frâne. Nu cred că v-ați urca într-o mașină fără frâne, sau cu frânele stricate, nici pentru bani, nici provoca râsul sau deliciul celor din jur sau tovarăși de drum.
Terapia prin râs este benefică, minunată și vindecătoare. Fie că este medicală, fie că este prin scris.Dar râsul batjocoritor, disprețuitor nu
este o libertate de expresie. A confunda critica , sau satira , sau fabulele, din operele pe care autoarea articolului le menționează ca argument, cu batjocura și disprețul , nu are nicio legătura cu libertatea de expresie. Înseamnă să pui altora, să -ți pui ție însăți , întrebări retorice.
În ultima parte a articolului doamna Carmen
Mușat vorbește despre despre nenunăratele atacuri teroriste care se petrec în lume, și care nu au avut drept motivație caricaturile de la CH. Așa este, terorismul este inuman, frica nu este de la Dumnezeu, ci vine de la cel rãu, care nu iubește oamenii. Dar lipsește în acest paragraf al articolului întrebarea:
De ce nu s-a adunat ” toată floarea cea vestită a întregului Apus” și cei din lumea mare, braț la la braț, să protesteze pentru terorismul asupra creștinilor din Siria, Irak, pentru cei patru copii decapitați la Mosul, pentru cei 2000 de oameni omorâți în Namibia…?
Au cei de la CH regim special, diferențiat ?
Rãspunsul este mult mai simplu : Libertatea, precum iubirea de Dumnezeu.
Cu dragoste și cu iertare,
Clelia Ifrim
Imi plac in ultimul timp comentariile mariutei, cea cu vacile!
Vreau doar sa reformulez putin doua afirmatii. Prima: „britancii considera ca libertatea ta depinde de cata libertate are cel de langa tine”; reformulez pentru toti oamenii: libertatea ta se intinde pana la limita in care restrangi libertatea celorlalti (deci nu exista libertate absoluta). A doua: „ca sa controlezi 54.000 de oameni innebuniti trebuie sa bagi legea martiala! unde ar mai fi libertatea noastra?”; reformulez pentru toate situatiile de conflict: trebuie sa existe un echilibru (de acord, greu de gasit !) intre constrangeri necesare (de exemplu, pentru a evita atacuri teroriste) si libertatea oamenilor (aceea relativa !).
Tocmai cînd ACUM, mai abitir ca niciodată
aproape nimeni nu mai ştie-cunoaşte-pricepe
semnificaţia celor DOUĂ frumoase „idei”
DAR
se continuă „teoretizarea-,
terorismul intelectual” !
„FASCINANT” !
Corect… Nu se poate face un desen care sa-l reprezinte pertinent pe Dumnezeu; ORICE reprezentare este, vrand-nevrând, „blasfemie”- inclusiv reprezentarea flatantă. Un Dumnezeu „la locul lui”, corect plasat, este dincolo de admiraţia sau sarcasmul desenatorului. Ptr. ca desenul sa devina injurios, trebuie ca Dumnezeu sa fie plasat (în mintea fidelului) atât de jos încât să poată fi actor în „postura indecentă” reprezentată. Dar un Dumnezeu bine dimensionat nu poate fi niciodata in postură indecentă. Rămâne deci că fidelul se simte jgnit, pentru că „postura indecentă”…. nu-i e chiar străină. De fapt, cel care „blasfemiază” este chiar credinciosul, cu „Dumnezeul” său redus, care are nevoie de protecţia sa.
(Pe de altă parte, e o problemă foarte serioasă aici: „CUM se poate negocia cu credinţa simplilor?”).
Stimata Doamna Musat,
1. Scrieti:
Nu cred că un masacru soldat cu atîtea victime poate fi justificat cu formule de genul „e o crimă oribilă, dar caricaturile celor de la Charlie Hebdo erau de prost gust“
Verbul corect este A EVITA/A PREVENI si nu A JUSTIFICA! Si nu are nici o legatura ‘bunul gust’!
2. Scrieti:
Şi nu ştiu, sincer, ce este mai revoltător:….O caricatură în care apar personaje sacre sau uciderea cu sînge rece a unor oameni nevinovaţi, victime colaterale ale unui război care nu a fost niciodată al lor?
Pai, fara acele caricaturi, mai mureau victimele colaterale, cei trei politisti si ostaticii din magazinul cosher ?!
3. Scrieti:
…cum ar fi trebuit trataţi – sau cum ar trebui trataţi azi – autori ca Boccaccio sau Rabelais, care şi-au permis să-i ia în derîdere pe reprezentanţii religiei oficiale, care au sancţionat prin rîsul lor gros atitudini şi credinţe religioase, într-un context mult mai puţin permisiv decît cel de acum?
Au sanctionat pacatele reprezentantilor bisericii, nicidecum pe Moise, Iisus sau Mahomed!
Stim ca religia se defineste prin relatia sacru-profan si ea este o * aplicatie* a societatii..ca societatea sa functioneze are nevoie de asa ceva, asa spune ganditorul..
distinctiile acestea devin elemente ale identitatii omului, comunitatilor, popoarelor..fiecare om poarta in constitutia lui sufleteasca aceasta distinctie…nu degeaba taranul roman, cand vroia sa scoata anormalul unuia la lumina spunea despre el ca ,,nu are nimic sfant,,!
in momentul in care ataci ,,sacrul,, nimic nu mai are valoare! Ne mai spune ceva Fratii Karamazov si expresie a lui Dostoievski, daca Dumnezeu nu mai exista, totul este permis?! Demodat si Dostoievski asta, veti spune pesemne…
si acum despre caricaturi! eu accept orice caricatura care pleaca ca baza a unui dialog, caci dialogul ii leaga pe oameni in relatia de egalitate, dialogul este comunicare, caricatura este monolog, tine de un spirit agonistic..ea este precum *asul* servit la tenis de camp…
cand caricatura nu este constructie ca baza de dialog, cand este anatema, sentinta, ea nu se deosebeste cu nimic de decizia unui judecator, a unui procuror, a unui dictator, glumele lui Stalin te inghetau.. etc…
iar o caricatura care aduce atingere sacrului unei comunitati, unui popor intra in zona ,,urii,,..a lui orice este permis…caricatura este comica, in foarte mare proportie, ori comicul este sinonim cu agresivitatea, o spune psihologul ( Allport)…eu nu iubesc comicul, eu indragesc umorul, asta este diferenta intre Benny Hill si Mister Bean, intre Stan si Brans pe de o parte si Chaplin pe de alta parte…. comicul are functia de descatusare a unei tensiuni interioare, o descatusare pe celalalt…..
si apoi, stim ca culturile construite pe evitarea incertitudinii, cum e cea franceza produc un spirit legat de apriorism, adica totul decurge din cateva principii generale…culturile care accepta incertitudinea, cea britanica sau cea americana sunt empiriste..
nu intamplator atat presa britanica cat si cea americana au fost destul de rezervate in legatura cu difuzarea caricaturilor…au preferat comentariile asupra lor, dar nu difuzarea…francezii considera ca libertatea este un principiu aprioric, dedus din lege, britancii considera ca libertatea ta depinde de cata libertate are cel de langa tine, primii se duc la lege, ceilalti se duc la norma…ca si in troleibuz cand tipa unul, degeaba ii spun ca asa ceva nu se face, ca el mi-o intoarce in spiritul gandirii franceze din secolul al XVIII-lea, adica * unde scrie, care-i legea ce este incalcata?*!
in Europa exista 54 milioande de musulmani! sa facem un exercitiu de imaginatie, anume ca timp de un an, in fiecare luna, in fiecare tara sa apara caricaturi similare..putem banui ca 1 la mie dintre astia se vor simti profund jigniti si se vor razvrati? adica 54.000 de musulmani?
ca sa controlezi 54.000 de oameni innebuniti trebuie sa bagi legea martiala! unde ar mai fi libertatea noastra? Orice manager stie ca acolo unde exista un capital de valori dedus din norma, nu mai are nevoie sa faca supraveghere si sa aplice legea! Putem forta oleaca aici ideea apostolului Pavel ca daca vom cauta dreptatea in Lege, degeaba a murit Mantuitorul pe cruce?
Ma duc la Tocqueville si gasesc acolo o vorba: *societatea politica si societatea religioasa, fiind prin natura lor diferite in mod esential, nu pot fi reglementate prin principii identice*!
Ma rog, poate eu gresesc, au si mulgatoarele de vaci limitele lor…