Machismul „creştin“, de la farmec neopăgîn la ridicol
- 03-09-2015
- Nr. 788
-
Tereza-Brînduşa PALADE
- ISTORIE
- 5 Comentarii
În erudita sa lucrare despre Eliade şi Culianu, Religie, politică şi mit (Polirom, ediţia a II-a revăzută, 2014), Andrei Oişteanu observă dezacordul obiectiv dintre „filozofia creştină a «iubirii aproapelui» şi a «întoarcerii celuilalt obraz»“ şi cultul violenţei, cu militarismul şi virilismul propovăduite de noii profeţi ai neopăgînismului“ gardist. Autorul citează, în acest context, din publicistica legionară a lui Mircea Eliade din 1938, în care autorul exaltă „promovarea bărbăţiei şi a spiritului ofensiv“, „eroismul“, „naşterea unei noi elite, care-şi cucereşte libertatea învăţînd să moară şi să jertfească“ etc. (p. 9). Elementele neopăgîne inserate în retorica Mişcării Legionare sînt, probabil, evidente pentru oricine: cultul morţii „pentru plămădirea României Legionare“ recomandat explicit de Codreanu, în Cărticica şefului de cuib (1933), cultul „pămîntului strămoşesc“ (talismanul săculeţului cu ţărînă), exaltarea virtuţilor marţiale etc. Toate acestea fac parte din zestrea neopăgînă a acestei mişcări fundamentaliste, ce a cultivat, pe de altă parte, un ortodoxism mesianic care a făcut-o atractivă pentru mulţi preoţi şi ţărani. Ca religie a paradoxurilor, creştinismul invită la „nebunia Crucii“, la credinţa în Învierea unui Mîntuitor aparent învins şi într-un „Dumnezeu ascuns“, care lucrează de multe ori delicat: vorbind prin tăcere şi consolînd prin pace. Este, desigur, cu totul altceva decît venerarea […]
Incepand cu „vecinul” de Cruce al lui Iisus mantuit in chiar clipa expiarii, Sinaxarul are mai multe cazuri de sfinti cu viatza „dubla” – talhari, ucigasi sau prostituate in tinerete, dar pocaindu-se si nevoindu-se pentru a-si obtine „biletul” penru Rai in partea finala. Avand solide cunostinte teologice, poate comentati care credeti ca trebuie sa fie alegerea unui crestin intre urmarea pildei talharului de pe Cruce si a sfintilor „impuri” criminal nu numai ideologic in prima parte a existentei pamantesti si vremelnicile legi omenesti.
Cu ganduri la fel de bune.
…cu atât mai mult cu cât intr-adevar crestină nu este iubirea aproapelui ci a dușmanului. (mat. 3.43). Tehnicește vorbind, aceasta este „porunca noua”, crestină adică, si nu iubirea aproapelui, care e vechitestamentara (Lev. 19.18). Mai e o versiune de atletism creștin, chiar un pic mai sournoise decat aceasta: unde creștinul trebuie sa fie „deștept”, inteligent (la Pr Staniloaie…la Plesu si la mulți altii). E „sport al minții”, ca integramele.
Nu contest nici martiriul, nici taria de caracter (si alte calitati) ale celor doi. Totusi, in ce ma priveste, prefer sa nu „pun in rama” martiri si figuri eroice care au profesat o ideologie criminala, chiar daca asezonată cu misticism creștin…
Cu ginduri bune.
In „Noica si miscarea legionara” puteti afla cum a infruntat moartea in ultimele sale luni de viata Codreanu si cum a fost ucisa „walkyria razboinica” Nicoleta Nicolescu, comandanta „Cetatzuilor”. „Martirul ucis Iisus” ne-a invatat ca doar Adevarul ne va face liberi.
Perspectivele unilaterale sunt păguboase, căci minimizează diversitatea. Cu atât mai mult ideologizarea, în orice domeniu se cuvine a fi denunțată. Moderația, prudența, delicatețea, nostalgia nuanțelor și a nuanțării, ,,echilibrul între antiteze” sunt întotdeauna dezirabile. Iată de ce meditația la faptul primordial, biblic al Căderii din Paradis/Rai a părinților noștri, Adam și Eva este un exercițiu spiritual esențial adâncirii în uman, omenesc, lumesc, cu cele bune și cu cele rele ale acestora. Prilejurile de sminteală în lumea noastră s-au înmulțit, s-au rafinat. Arhaicei violențe, de extracție machistă i se adaugă, în timpurile mai noi oferta aproape inepuizabilă de rătăciri cotidiene, mai grave sau mai puțin grave. Sigur, lumea reală nu este în întregul său nici albă, nici neagră, ci prezintă o gamă spectaculoasă de gri-uri. Pentru a putea transcende însă fatala cenușă în care ne transformăm, ar fi extraordinar să nu poleim, totuși, mai mult decât este cazul, efemerul cenușiu în care (supra-)viețuim cu toții. Dacă o facem, din felurite pricini, asupra cărora nu este bine să zăbovim, discernământul ne va spune, în clipele unice când suntem sinceri cu noi și cu lumea, că aici se află o posibilă explicație a nefericirii…