Madridul lui Goya
Cîteva sugestii pentru o călătorie pe urmele pictorului
- 28-07-2011
- Nr. 585
-
Luminita MARCU
- Focus
- 1 Comentarii
De pe strada Pintor Rosales din Madrid (Institutul Cultural Român se află într-una dintre intersecțiile ei) poate începe călătoria pe urmele lui Goya, Francisco Goya y Lucientes, pictorul cel mai straniu, mai longeviv și mai vizionar, mai faimos și mai misterios, totodată, al Spaniei. Casa cu picturi negre Pe vremea lui, ceva mai jos de această stradă se termina Madridul, iar dincolo de Manzanares își cumpărase Goya în 1819 o casă care avea să devină faimoasa Quinta del Sordo. Pe pereții ei a pictat, la peste 60 de ani, celebrele pinturas negras. Erau lucrări în ulei, realizate nu ca fresce, ci en seco, încadrate de rame. În jur, pereții erau tapetați cu hîrtie specială, de la Tapiseriile Regale. Aici ar fi putut fi văzute frisonantele imagini cu Saturn devorîndu-și fiul, cu cei doi bătrîni mîncînd supă, cu femeile care rîd sau cu misteriosul cîine care se scufundă. Despre această pictură s-a spus că ar fi una dintre cele mai frumoase din lume, că ar sta la originea abstracționismului și a simbolismului. Sau că e, pur și simplu, o pictură neterminată și că acest gol se potrivește ca o mănușă sensibilității noastre contemporane, căreia îi place să fie lăsată să umple […]
O felicit pe Luminita Marcu pentru felul interesant in care a incercat sa mearga pe urmele si sa patrunda in lumea unicului Francisco Goya. Cateva puncte de vedere personale si precizari: De la inceput lucrarile domurilor bisericii Maria del Pilar din Zaragosa au fost incredintate nu lui Goya ci cumnatului lui Goya Francisco Bayeu Acesta i-a dat lui Goya numai o cupola de pictat,iar apoi l-a criticat si umilit in public pentru felul original al frescei cerandu-i sa o refaca dupa gusturile sale. Goya a vrut sa paraseasca lucrarea si Saragosa, dar un prieten a insistat sa nu isi distruga viitoarea cariera si sa accepte. Goya nu a uitat niciodata acea umilinta si nu a mai consimtit niciodata sa picteze dupa gustul altcuiva. Iar cat priveste biserica San Antonio de la Florida este dupa mine pentru prima data cand pe domul unui biserica figureaza nu ingeri si sfinti, ci oamenii simpli ai Madridului cu micile si marile lor drame iar marginea circulara a cupolei este gardul pe care incaleca de exemplu un copil. Copil si ingeri care amintesc pe Renoir inca nenascut.
Dar de fapt am luat condeiul -so called- pentru ca sa arunc alta lumina asupra unui fals adevar repetat la infinit. Multi cred ca Ducesa de Alba a pozat pentru Maja imbracata si nud. Dupa documente credibile astazi se pare ca amantul Reginei, atotputernicul Manuel Godoy era la randul sau atasat metresei sale Pepita Tudo si l-ar fi rugat pe Goya sa o picteze. De frica Inchizitiei a tinut potretele unul peste celalalt in palatul sau. Fapt e ca in 1800 pictura atarna pe un perete in colectia de tablouri a lui Godoy.unde a fost vazuta de un vizitator. Apoi picturile sechestrate printre bunurile lui Godoy a facut ca in 1815 inchizitia sa il cheme pe Goya ca sa declare daca el a pictat aceste obscenitati, cine i-a comandat tablourile etc dar din pacate nu exista documentare mai departe, ce s-a mai intamplat si cum prudentul Goya a reusit sa se salveze. In tot cazul daca a parasit Spania pt Bordeaux a facut-o de frica inchizitiei, care mai actiona inca.