Marele poet al erei postbelice

  • Recomandă articolul
De ce este atît de greu de înțeles și/sau acceptat că Mircea Ivănescu este cel mai mare poet român al epocii postbelice? Prezentul eseu nu-și propune altceva decît să răspundă la această întrebare. Și să omagieze un artist care, de o viață, a înfruntat cu (o discretă, însă impecabilă) demnitate îngustimea și inerția gustului public. Într-o celebră carte în care își imaginează o lume plată, bidimensională, Edwin Abbott vorbește despre modul cum aceasta va fi traversată de un obiect tridimensional. Mai precis, despre modul în care ipoteticii locuitori ai unei asemenea lumi – să spunem, petele de grăsime de la suprafața unei farfurii cu supă, dacă ar fi dotate cu conștiință – ar putea percepe un asemenea obiect – să spunem, o lingură care intră în supă. Neavînd cum să perceapă tridimensionalitatea, ființele respective vor putea distinge doar un punct care apoi devine o linie. Aceasta se lățește, apoi se îngustează din nou. Nimic care să semene cu ideea noastră de lingură.   Imaginea este folosită, bunăoară, de Ioan Petru Culianu pentru a explica modul cum se naște conștiința istorică din interferența dintre puterea de înțelegere, situată la „suprafața“ experienței, și sisteme de idei care, în implicațiile lor logice, au […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

Comentarii utilizatori

Comentariile sunt închise.